Tips

MyGov.be: hoe installeer ik het, en wat is het verschil met andere diensten?

MyGov
© Federale overheid
Sinds 14 mei 2024 biedt de Belgische federale overheid MyGov.be, een app waarin je documenten kan raadplegen. Dit is hoe je hem installeert.

Met de nieuwe app van de federale overheid moet het veel eenvoudiger worden om officiële overheidsdocumenten terug te vinden en te raadplegen. Op termijn is het de bedoeling dat je een rijbewijs of identiteitsbewijs kan laten zien, ook wanneer je dat niet fysiek op zak hebt. Momenteel zitten die gegevens al in de app, maar ze worden nog niet officieel erkend. Mettertijd zullen die functies en erkenningen toegevoegd worden aan de MyGov.be-app. Je kan hem nu al wel installeren, zodat je van de mogelijkheden kan profiteren als die er eindelijk zijn. In 2026 zou de app pas volledig functioneel zijn.

1. Download en installeer de app

Wil je de app toch al installeren? Dan moet je daarvoor even langs de Apple App Store of langs de Google Play Store, afhankelijk van welk type apparaat je hebt. Daar zoek je naar “MyGov.be”: het is nodig om die zoekterm letterlijk in te voeren, want er zijn veel overheden die een soortgelijke naam voor hun apps gebruiken. Via de linkjes hierboven kom je meteen bij de juiste app uit. Let op het blauwe logo of de appomgeving zoals je die bovenaan dit artikel ziet om je ervan te verzekeren dat je de juiste app hebt geïnstalleerd.

2. Open de app en stel jouw voorkeuren in 

Open de app. Voordat je de app moet activeren, dien je eerst de gebruiksvoorwaarden goed te keuren. Je krijgt hier meteen de kans om de taal en andere voorkeuren in te stellen. Je kan deze instellingen later altijd wijzigen.

3. Volg de itsme-authenticatie 

Nadat je de voorkeuren hebt ingegeven, vraagt de app hoe je die wenst te activeren. Kies hier voor eID. MyGov.be zal je hierna meteen naar de itsme-app verwijzen. Bevestig in deze app het verzoek door je itsme-pincode in te geven. 

  • Meer lezen over aanmelden met itsme? Klik hier.

4. Neem een foto van de achterkant van je eID 

Zodra je identiteit succesvol is vastgesteld door itsme, verwijst de app je automatisch weer naar MyGov.be. Je krijgt in de overheidsapp de vraag om de achterkant van je identiteitskaart te scannen. Meerbepaald zal je de identiteitszone, onderaan je eID, moeten inscannen. Op die manier kan de app je identiteit nog eens extra bevestigen.

5. Kies je pincode 

Tenslotte moet je een pincode kiezen. Kies hier voor een combinatie die je makkelijk kan onthouden, maar die niet makkelijk te raden zijn. Vermijd eenvoudige combinaties zoals ‘123456’ of je geboortedatum dus.

Is MyGov.be verplicht?

Het is niet verplicht om de MyGov.be-app te gebruiken. De app moet het makkelijker maken om aan je overheidsdocumenten te geraken, maar zal de bestaande kanalen niet vervangen. Je kan dus perfect door het leven gaan zonder MyGov.be, al moet je dan wel je identiteitskaart en rijbewijs fysiek op zak houden. Ook voor wie MyGov.be wél gebruikt is dat momenteel nog het geval: identiteitsbewijzen en rijbewijzen zijn pas rechtsgeldig vanaf 2026.

Wat is het verschil met de eBox?

De eBox is in feite een digitale brievenbus, waarin je berichten van verschillende overheden kan ontvangen. Veel gebruikers kennen de toepassing ongetwijfeld van het onvermijdelijke doorklikken naar andere overheidsplatformen. Je kan de eBox het best bekijken als het meldingencentrum van je smartphone: de verschillende overheden laten via daar weten dat ze iets voor je in petto hebben, maar kunnen dat daar niet meteen laten zien. Om die reden moet je voor bijvoorbeeld je belastingsbrief steeds doorklikken naar MyMinfin.

Nog niet alle overheidsdiensten communiceren via de eBox. Handig om te weten: als je de eBox ingeschakeld hebt, ontvang je geen papieren communicatie of e-mails meer van gekoppelde diensten. Je kan bovendien niet alleen overheidsdiensten zoals MyMinFin of de FOD Justitie aan de eBox koppelen, maar ook toepassingen van privé-aanbieders zoals Doccle.

Wat is het verschil met Mijn Burgerprofiel?

Vlamingen hebben ook toegang tot iets wat “Mijn Burgerprofiel” genoemd wordt. Dit lijkt zeer sterk op het nieuwe MyGov.be, maar vertrekt van de Vlaamse overheid in plaats van de federale. Mijn Burgerprofiel maakt het makkelijk om bijvoorbeeld een geboorte-akte of een huwlijksakte op te vragen: die bevoegdheden liggen namelijk op regionaal niveau. In sommige Vlaamse gemeenten kan je via Mijn Burgerprofiel zelfs afspraken maken op het gemeentehuis.

MyGov.be is dus eigenlijk een “federale versie” van Mijn Burgerprofiel. Hoe je weet in welke app je moet zijn? Daarvoor kijk je naar welke overheid bevoegd is voor de documenten die je nodig hebt. Dat kan in België al eens een raadsel zijn, maar daar bestaat helaas geen oplossing voor.

Uitgelicht artikel MyGov MyGov.be groepeert overheidsdiensten in nieuwe app
belgiëidentificatieitsmemijn burgerprofielMyGov.be

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren