Observability: data samenbrengen voor optimaal inzicht
Er ontstaan veel en complexe systemen die grote hoeveelheden data genereren, maar die niet vanzelfsprekend met elkaar communiceren. Daardoor is het lastig voor organisaties om inzichten uit hun data te halen en controle te houden over hun digitale omgeving. Dit is wel noodzakelijk, omdat je met behulp van data je bedrijf kunt optimaliseren en proactief kunt reageren op wat er in je systemen gebeurt. Als dit niet mogelijk is, behaal je minder successen, kost het meer geld en uiteindelijk wordt je ingehaald door concurrenten die wél inzichten en dus waarde uit hun data halen. Daarmee loop je het risico dat je organisatie over een paar jaar niet meer bestaat. Observability biedt uitkomst.
Voorbereid op de toekomst met observability
Observability helpt je, dankzij een combinatie van automatisering en kunstmatige intelligentie (AI), om de status en prestaties van een systeem te analyseren op basis van de data die het genereert. Hierdoor kun je de onderliggende oorzaken van problemen opsporen en oplossen. Met monitoringtools keek men vroeger vooral of een applicatie of server werkte of niet. Deze oude tools bieden niet wat bedrijven vandaag de dag nodig hebben – sommige oplossingen kunnen bijvoorbeeld niet in de cloud draaien. We zien dan ook dat klanten consolideren naar maximaal twee of drie tools, om zo beter inzicht te krijgen en om voorbereid te zijn op de toekomst. Observability biedt zowel technische als zakelijke voordelen. Daarmee voegt het waarde toe voor de hele organisatie.
Je systemen verbeteren
Organisaties denken soms dat verschillende tools aan elkaar gekoppeld kunnen worden en knutselen zelf iets in elkaar. Maar zo werkt het niet. Je moet alle data samenbrengen in één platform, anders kun je geen silo-overstijgende inzichten uit de data halen. Observability biedt de volgende technische voordelen:
- Proactief reageren. Je verzamelt grote hoeveelheden data om proactief te reageren op wat er in je systemen gebeurt. Als zich een probleem voordoet dan kan dit opgelost worden, voordat gebruikers merken dat er iets mis is.
- Optimaliseren. Veel organisaties ontwikkelen digitale oplossingen voor hun klanten – denk aan internetbankieren, online winkelen of een app. Vroeger was het niet heel erg als een systeem even niet werkte omdat er minder mensen afhankelijk van waren. Maar als systemen nu falen (zoals bijvoorbeeld WhatsApp), dan hebben miljoenen mensen daar last van. Observability helpt je om ervoor te zorgen dat je digitale oplossingen perfect werken. Je kunt bijvoorbeeld applicaties sneller en gebruiksvriendelijker maken en het aantal storingen op een website aanzienlijk verminderen.
- Automatische acties met behulp van AI. Op basis van de inzichten die je uit je data haalt, kun je acties zoals het oplossen van een probleem automatisch uitvoeren. Ook is het mogelijk om processen die herhaaldelijk moeten worden uitgevoerd, te automatiseren. Dit zorgt ervoor dat je handmatig werk minimaliseert. Uiteindelijk verbeter je zo de efficiëntie van processen en van het IT-personeel, waardoor werknemers tijd over hebben voor andere werkzaamheden. Hierdoor kun je ook efficiënter omgaan met IT-budgetten.
- Disconnect tussen teams oplossen. Door de datasets van verschillende afdelingen en teams te combineren, kunnen gezamenlijke problemen ontdekt worden en makkelijker worden opgelost. Dat kan niet door naar slechts één dataset te kijken. Bij een luchtvaartmaatschappij zag het business team bijvoorbeeld regelmatig een daling in de omzet. Ze konden dit niet verklaren. Daarom vroegen ze het IT-team om verduidelijking en ze kregen te horen dat er geen uitval of storing in het systeem was geweest. Dankzij een observability-tool zagen ze dat een IT’er updates aan het doorvoeren was. Dit bleek dus wel degelijk invloed te hebben. Dankzij observability kunnen teams beter met elkaar communiceren en de updates anders uitvoeren, zodat het minder of geen nadelige impact meer heeft op de omzet.
Risicobeperking, efficiëntie en meer controle
Met observability gebruik je objectieve data. Op basis daarvan kom je met een onderbouwde oplossing voor problemen, waardoor welles-nietes discussies worden vermeden. Data liegt namelijk nooit. En zo zijn er nog een aantal andere voordelen in de zakelijke hoek:
- Inzicht in de user experience en deze verbeteren. Bij een groot automerk hebben we dankzij observability aanpassingen gedaan om webpagina’s sneller te maken, waardoor de bouncerate van 34% naar 6% is gegaan. Deze minimale investering zorgt ervoor dat er meer gebruikers op de website blijven.
- Meer omzet behalen. Kijk maar naar het voorgaande punt. Als jouw website sneller en beter werkt, zullen er meer mensen op je website blijven en zullen meer mensen je producten kopen. Dit betekent dat je omzet zal toenemen.
- Risicobeperking en minder problemen. Een digitale transformatie is een belangrijk project voor een bedrijf. Met observability kun je de risico’s in kaart brengen en ervoor zorgen dat deze risico’s geminimaliseerd of zelfs vermeden worden. Je kunt ook processen anders inrichten, wat de kans op slagen van het project verhoogt.
- Meer controle. De inzet van observability zorgt voor inzicht. En zoals de Nederlandse uitdrukking luidt: ‘meten is weten’. Door inzicht in processen en prestaties weet je wanneer je moet bijsturen of van koers moet veranderen. Hierdoor heb je meer controle over je systemen en wat er gebeurt. En controle is essentieel. Het management kan niet het risico lopen om de controle te verliezen. Zij hebben op elk moment de juiste informatie nodig om de juiste beslissingen te nemen.
- Efficiëntie verhogen. Omdat het lastig is om nieuw IT-personeel te vinden, moeten werknemers zoveel mogelijk werk in de beschikbare tijd gedaan krijgen. Dat kan door te automatiseren en efficiënter te werken. Dit geeft medewerkers tijd om zich met andere activiteiten bezig te houden die eerst niet opgepakt konden worden door de inefficiënte processen.
Om te digitaliseren bouwen organisaties steeds complexere multi-cloudomgevingen. Maar door alle verschillende, losse tools die daardoor in hun digitale omgeving zitten, zijn organisaties niet in staat om inzichten uit deze data te halen. Dit zorgt voor stagnatie, omdat problemen niet gesignaleerd kunnen worden en systemen niet geoptimaliseerd worden. Steeds meer bedrijven zien daarom de noodzaak in van observability. Dankzij observability zijn bedrijven niet alleen in het bezit van waardevolle data, maar kunnen ze deze samenbrengen op één plek. Door het ophalen van inzichten kunnen ze hierop acteren. Dit zorgt voor meer efficiëntie, proactiviteit, optimalisatie en controle.
Dit artikel is geschreven door Dwight Maanster (Regional Director Benelux van Dynatrace) & Chris Geebelen (Regional Director solution engineering Europe North bij Dynatrace) en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.