Nieuws

Bluesky rapporteert recordgroei: bijna 20 miljoen gebruikers

Bluesky logo
© Bluesky
Sinds de Amerikaanse verkiezingen op 5 november wint Bluesky razendsnel in populariteit. De socialemediadienst kreeg er op 24 uur tijd zo'n 1 miljoen gebruikers bij.

Veel van deze gebruikers komen van het ooit zo populaire Twitter, dat eind 2022 in handen kwam van miljardair Elon Musk. Sindsdien heeft het platform veel gebruikers verloren, onder andere door Musks nieuwe moderatiebeleid, dat heeft geleid tot een toename van nepnieuws op X. Gebruikers die het platform verlieten, stapten over naar alternatieven zoals Threads van Meta en, in mindere mate, Bluesky. Tot voor kort was dat de trend, maar steeds vaker lijken oud-X-gebruikers hun weg te vinden naar Bluesky, zoals blijkt uit de recente recordgroei.

Bluesky was dit voorjaar nog niet erg populair, met slechts 4 miljoen gebruikers. In september was het aantal gebruikers al ruim verdubbeld naar 10 miljoen, en twee maanden later nadert Bluesky de 20 miljoen. Het gros van de nieuwe gebruikers is naar Bluesky overgestapt na de verkiezingswinst van Donald Trump. Wat daarbij ook meespeelt, is dat Elon Musk, de eigenaar van X, mogelijk een rol krijgt in Trumps regering.

Dat Bluesky een recordgroei doormaakt, blijkt uit recent vrijgegeven cijfers en realtime Bluesky-statistieken. Dit weekend meldde het platform nog dat het de grens van 16 miljoen gebruikers had bereikt, en momenteel komt de 20 miljoen in zicht. Dit blijkt uit Bluesky-statistieken van jaz.bsky.social, een IT-medewerker van het platform. De cijfers zijn ook live te volgen via de ontwikkelaarswebsite van het platform, waar de teller momenteel bijna 19,2 miljoen gebruikers aangeeft.

Bovenaan de website staat echter een waarschuwing dat de cijfers mogelijk incompleet zijn. Het is daarom mogelijk dat het platform in werkelijkheid meer gebruikers heeft. Inzicht in het aantal actieve gebruikers wordt voorlopig niet geboden. Hoewel veel voormalige X-gebruikers naar Bluesky overstappen, is het nog maar de vraag of zij het platform ook daadwerkelijk actief gebruiken.

Vertrek mediabedrijven

De plotselinge groei van Bluesky heeft meerdere oorzaken. Het moderatiebeleid en de daardoor ontstane sfeer spelen hierin een belangrijke rol. De Britse nieuwssite The Guardian noemde X een “giftig platform” en besloot om niet langer te posten op X. In plaats daarvan plaatst het mediabedrijf nu actief content op Bluesky. Ook de Spaanse krant La Vanguardia vertrok van X.

De Amerikaanse radiozender NPR vertrok al in oktober 2023 van X en meldde dat dit vertrek “nauwelijks impact” heeft gehad op het aantal lezers. Over de exacte impact van deze mediabedrijven op X zijn nog geen gegevens bekend. Hoe sterk de groei van Bluesky ook is, vergeleken met het aantal gebruikers op X blijft het een klein platform. Naar schatting heeft X honderden miljoenen gebruikers, terwijl Threads ruim 200 miljoen gebruikers telt.

Uitgelicht artikel Threads Threads test berichten die na 24 uur verdwijnen
blueskyelon muskontspanningsociale mediax

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken