Honda zet in op solid-state-batterijen voor goedkopere en efficiëntere EV’s
In tegenstelling tot de huidige lithium-ion-batterijen maken solid-state-batterijen gebruik van vaste geleidende materialen in plaats van vloeibare elektrolyten. Dat verhoogt de energiedichtheid en verlengt de levensduur. Ondanks de voordelen blijft massaproductie een uitdaging door de complexe productieprocessen. Honda hoopt deze obstakels te overwinnen met een efficiëntere productiemethode. Het bedrijf ontwikkelde een nieuwe inline mixer die volgens Honda “drie keer sneller” is dan conventionele batchverwerking.
Productie solid-state-batterijen
De 27.000 vierkante meter grote faciliteit in Sakura City is onderverdeeld in drie gebouwen, elk met een specifieke focus: kathodevorming en celassemblage, anodevorming en elektrolytactivatie en moduleassemblage. De demonstratielijn start in januari 2025 en Honda verwacht dat het in de jaren daarop mogelijk zal zijn de massaproductie op te starten. Honda-CEO Toshihiro Mibe gelooft dat solid-state-batterijen niet alleen efficiënter, maar ook betaalbaarder zullen worden, wat de drempel voor EV’s verlaagt. Het sluit aan bij de bredere strategie van Honda. De Japanse constructeur werkt al samen met LG voor een batterijfabriek in Ohio. Daarnaast heeft Honda een overeenkomst met GM, om een van diens platformen te gebruiken voor de bouw van zijn Prologue-SUV.
Concurrentie op de solid-statemarkt
Honda is niet de enige die investeert in solid-state-batterijen. Bedrijven zoals QuantumScape, Nissan en Factorial zijn ook gestart met de ontwikkeling van de technologie. Factorial test zelfs semi-solid-state-batterijen in voertuigen zoals de Dodge Charger. Naast solid-state-innovaties werkt Honda aan nieuwe EV-platforms, zoals het Honda Zero-platform, en breidt het zijn aanbod uit met een grotere SUV in 2025. Ook staat er een nieuw productievoertuig gepland voor CES, wat de voortrekkersrol van Honda in de EV-markt verder moet versterken. Honda lijkt alvast klaar om solid-state-batterijen uit de laboratoria te halen en naar de openbare weg te brengen. En wie weet spelen ze wel een sleutelrol in de toekomst van EV’s.