Nieuws

Grootste batterijproducent ter wereld: “4680-accu van Elon Musk gaat falen”

Cybertruck
© Tesla
Robin Zeng, de oprichter en voorzitter van de grootste producent van EV-batterijen ter wereld, zegt dat Elon Musks cilindrische 4680-celtechnologie voor accu's gedoemd is te mislukken.

De grote baas van Contemporary Amperex Technology (CATL) wuift de ambities van de Tesla-CEO weg. Volgens hem zal Musk nooit de markt kunnen domineren met cilindrische batterijen, zo zegt hij aan Reuters. Zeng verwees naar een intens debat met Musk tijdens diens bezoek aan China in april. “Ik liet hem zien waarom het niet zou werken. Hij werd stil. Hij weet niet hoe je een batterij maakt”, aldus Zeng.

Musk: “5x meer capaciteit”

De 4680-cellen, die Tesla onder meer in de Cybertruck gebruikt, zouden volgens Musk “vijf keer meer energiecapaciteit” hebben. In september kondigde Tesla aan dat het 100 miljoen van deze cellen had geproduceerd. Toch kampt het project met problemen. The Information meldt dat Musk zijn team een strikte deadline heeft gegeven om tegen het einde van het jaar met een plan te komen voor de kosten en uitdagingen rond de 4680-cellen.

CATL: dominante marktleider met LFP

CATL produceert lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP), die onder andere worden gebruikt in Tesla’s in China en Ford-EV’s zoals de Mustang Mach-E en F-150 Lightning. Hoewel LFP-batterijen doorgaans minder actieradius bieden dan de cilindrische cellen van Tesla, worden ze geprezen om hun betrouwbaarheid en lagere kosten. CATL domineert met deze technologie de batterijmarkt.

Kritiek op Musk

Zeng gaf Musk wel complimenten voor zijn kennis op het gebied van chips, software, hardware en mechanica. Toch bekritiseerde hij Musks neiging om ambitieuze deadlines te stellen: “Hij belooft vaak dingen die eigenlijk pas over vijf jaar ontwikkeld kunnen zijn, maar zegt dat het in twee jaar klaar is. Ik vroeg hem waarom en hij zei dat hij zijn mensen wil pushen.”

De opmerkingen van Zeng benadrukken de uitdagingen waarmee Tesla’s batterij-innovaties worden geconfronteerd, ondanks de hype en beloftes van hogere prestaties. Of de 4680-cellen echt de toekomst zijn of een dure mislukking, zal de tijd uitwijzen.

Uitgelicht artikel Tesla logo Goedkopere Tesla zit op schema voor productie in 2025
CATLConnected Carelon musk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken