Nieuws

Google: Europese DMA zorgt voor ‘veel slechtere’ zoekervaring

Google-logo op donkere achtergrond
© Ascannio / shutterstock.com
Google voerde onlangs een ‘blauwe links’-test uit in Google Zoeken om te achterhalen wat de Europese DMA doet met de zoekervaring voor Europese gebruikers.

Een beperkt aantal Google-gebruikers in België, Duitsland en Estland kreeg de afgelopen weken alleen nog blauwe linkjes te zien wanneer zij hotel- en vluchtinformatie opzochten. Google zegt dat er wordt gekeken naar manieren om aan de Europese Digital Markets Act (DMA) te voldoen. Dat de zoekgigant weinig interesse heeft in aanvullende maatregelen, was al langer duidelijk. De huidige aanpak lijkt dat gevoel alleen maar te versterken. De resultaten van dit kortstondige onderzoek benadrukken, zoals verwacht, de negatieve impact van de DMA op de zoekervaring in Google.

Verslechterde zoekervaring

Tijdens de onderzoeksperiode kregen sommige gebruikers uitsluitend blauwe linkjes te zien wanneer zij hotel- en vluchtinformatie opzochten. De overzichtskaarten om vluchten en hotels te vergelijken en te boeken, verdwenen uit Google Zoeken. Google gaf voorafgaand aan het onderzoek al aan te verwachten dat de zoekervaring van gebruikers hierdoor zou verslechteren. Ook hoteluitbaters, luchtvaartmaatschappijen en boekingssites zouden onder deze wijziging te lijden hebben.

Google sprak eind november over “30% minder rechtstreekse boekingen”. Hoeveel boekingen bedrijven door de test zijn misgelopen, is niet precies bekend. Wel stelt Google dat het verkeer naar websites van hotels met 10% is afgenomen, wat impact heeft gehad op “honderdduizenden Europese hotels”. Vergelijkingssites, die juist zouden moeten profiteren van deze wijziging, kregen volgens Google echter nauwelijks extra bezoekers.

Uiteindelijk waren vooral de gebruikers van Google Zoeken de dupe van deze test, concludeert de zoekreus. Gebruikers waren “meetbaar minder tevreden” met de zoekresultaten en deden er langer over om het gewenste hotel te vinden. Veel mensen zouden uiteindelijk zelfs opgegeven hebben en niet gevonden hebben waarnaar ze zochten.

Duurder voor consumenten

Naast de negatieve impact op de zoekervaring stelt Google dat de DMA ook leidt tot hogere kosten voor consumenten. Door de DMA heeft Google een groot deel van het verkeer naar hotelsites weggeleid – gebruikers bezoeken nu vaker vergelijkingssites, waar doorgaans hogere prijzen worden gevraagd. De Duitse hotelbrancheorganisatie (IHA) heeft volgens Google eveneens haar zorgen geuit over het verdwijnen van (nog) meer hotelfuncties uit Google.

Met dit onderzoek lijkt Google vooral de publieke en politieke opinie over de Digital Markets Act te willen beïnvloeden. Het wekt de indruk dat er geen oplossing mogelijk is om aan de DMA te voldoen zonder de zoekervaring verder te laten verslechteren. De zoekgigant zegt hierover in gesprek te gaan met de Europese Commissie.

Uitgelicht artikel Europese Commissie EU: Apple, Meta en Google overtreden mogelijk de DMA
dmaeugooglegoogle zoeken

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken