Nieuws

EU: Apple, Meta en Google overtreden mogelijk de DMA

Europese Commissie
© Unsplash/Christian Lue
De Europese Commissie heeft een vijftal onderzoeken geopend die moeten nagaan of Apple, Google en Meta voldoen aan de eisen van de Digital Markets Act (DMA).

Poortwachters als Apple, Google, Meta en Microsoft moeten sinds 6 maart voldoen aan de DMA. Deze wet stelt dat de bedrijven moeten zorgen voor een competitief speelveld. Kortom: de bedrijven zijn verantwoordelijk voor het opstellen van hun platformen voor concurrenten. Voor Apples iOS betekent dit dat het installeren van externe appwinkels mogelijk moet worden. Ook Google en Meta zijn door de EU onder verscherpt toezicht geplaatst vanwege mogelijk anticompetitief gedrag. Hoewel ze allemaal maatregelen hebben genomen, gaan die mogelijk niet ver genoeg.

“We vermoeden dat de voorgestelde oplossingen van de drie bedrijven niet volledig voldoen aan de DMA”, zegt Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. Daarom stelt de Europese Unie een vervolgonderzoek in naar het naleven van de Digital Markets Act. Google zou zich daaraan nog onttrekken door de wijze waarop het de Play Store beheert, maar ook Googles zoekmachine is ‘nog niet DMA-proof’. Volgens de Europese Commissie geeft de zoekgigant nog te vaak de voorkeur aan zijn eigen diensten in de zoekmachine.

Ook Apple staat in de schijnwerpers vanwege zijn App Store-beleid. De Commissie onderzoekt onder meer de Core Technology Fee die Apple wil rekenen voor ontwikkelaars die hun apps in appwinkels van derden plaatsen. Verder wordt er gekeken naar het browserkeuzescherm van iOS 17.4. Hoewel het keuzescherm volgens Firefox-ontwikkelaar Mozilla en Brave Browser positief heeft uitgepakt, maakt het wel onderdeel uit van het onderzoek.

Betalen of persoonlijke advertenties

Meta’s recente DMA-maatregelen worden ook onderzocht. Vestager meldt dat de EU onder meer gaat kijken naar het keuzescherm voor advertenties op Facebook en Instagram. Ook kijkt de mededingingsautoriteit naar de beperkingen die Meta gebruikers oplegt bij het delen van data. “Meta biedt gebruikers geen echte keuze om af te zien van gegevenscombinatie”, schrijft Vestager op. Het gaat daarbij om het linken van data tussen diverse Meta-diensten als Facebook en diens Messenger-app.

Meta heeft recent nog aangegeven dat het zijn advertentie-abonnement zou willen herzien om de Commissie tegemoet te komen. De maandtarieven zouden dan dalen naar 5,99 euro, van 9,99 euro op het moment van schrijven. Of de mededingingsautoriteit daarmee akkoord gaat, is niet zeker.

Tot slot zegt de Europese Commissie ook Amazons productbeleid te onderzoeken. Mogelijk geeft de retailgigant nog te vaak de voorkeur aan zijn eigen producten.

Boetes tot 20% van jaaromzet

Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton waarschuwt bedrijven voor de gevolgen van dit onderzoek. Als blijkt dat de poortwachters niet voldoen aan de eisen van de DMA, kan dit boetes opleveren tot 20% van hun jaaromzet. Dat percentage geldt voor recidive: wanneer bedrijven voor de eerste keer beboet worden, gaat het om een boete tot 10%.

Gelijktijdig met dit oordeel krijgen de partijen te horen wat ze moeten doen om te voldoen aan de DMA. Geven ze hier geen gehoor aan, dan kunnen de boetes dus verder oplopen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business