Nieuws

Apple schrapt plannen voor iPhone-abonnement

Apple iPhone 15
© Unsplash / Yuheng Ouyang
Apple heeft een streep gezet door een ‘iPhone-abonnement’, waarmee klanten geregeld een nieuwe iPhone zouden ontvangen als ze hun oude toestel inleverden.

iPhones behoren tot de duurste smartphones die je kan kopen. Zeker bij het Pro Max-model lopen de kosten snel op. De iPhone 16 Pro Max met 1 TB opslag kost bijna 2.000 euro. Apple-analist Mark Gurman meldde (via Bloomberg) twee jaar geleden voor het eerst dat Apple iPhones toegankelijker wilde maken met een abonnement. Het project werd meerdere malen vertraagd en lijkt nu definitief van tafel, aldus Gurman.

Abonnement op iPhones

Het iPhone-abonnement moest volgens Gurman vergelijkbaar zijn met het “abonneren op een app”. Abonnees zouden een vast maandelijks bedrag betalen in ruil voor een iPhone. Apple zou klanten bovendien ieder jaar de mogelijkheid geven om een nieuw model te kiezen.

Waarom Apple het iPhone-abonnement heeft geschrapt, blijft onduidelijk. Gurman stelt dat er binnen Apple meerdere bezwaren speelden. Enerzijds had dit te maken met de partners waar Apple mee samenwerkt, zoals telecomproviders. Zeker in de VS vertrouwen die partners steeds vaker op afbetalingsprogramma’s en andere promoties om klanten te behouden.

Apple hield daarnaast rekening met bezwaren van de Consumer Financial Protection Bureau (CFPB). Deze Amerikaanse overheidsorganisatie heeft eerder strengere financiële regels ingevoerd voor bedrijven die leningen aanbieden. Dat leidde er uiteindelijk ook toe dat Apple zijn Buy Now, Pay Later-dienst stopzette. Voor het iPhone-abonnement zou Apple een soortgelijke dienst aanbieden, waardoor het aan de strengere eisen van de CFPB moest voldoen. Daar had het bedrijf ogenschijnlijk geen zin in, schrijft de Apple-analist.

iPhone Upgrade Program

Daarnaast zou het iPhone-abonnement het ‘iPhone Upgrade Program’ van Apple overschaduwen, verwacht Gurman. Met dat upgradeprogramma kopen gebruikers een iPhone op afbetaling. Ook dat programma biedt gebruikers de mogelijkheid om jaarlijks een nieuwe iPhone te krijgen. Het grote verschil met het abonnement is dat de iPhones die via het Apple-upgradeprogramma worden gekocht eigendom zijn van de gebruiker. Bij het abonnement zouden de iPhones slechts geleased worden.

Een aspect dat Gurman niet benoemt, maar mogelijk wel een rol speelt, is dat consumenten steeds langer met hun smartphone doen. Recente onderzoeken wijzen uit dat smartphones gemiddeld pas na drie tot vier jaar worden vervangen. In dat opzicht is het maar de vraag hoeveel interesse er is in nóg een jaarlijks upgradeprogramma.

Uitgelicht artikel Apple Earpods Apple denkt dat volgende producten minder lucratief worden
Appleiphonemobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken