YouTube gaat hard optreden tegen flagrante clickbait

Dat platformen zoals YouTube en TikTok vol staan met ‘clickbait’, is algemeen bekend. Meestal gaat het om video’s met misleidende titels die de halve waarheid vertellen of zelfs nepnieuws verspreiden. Creators doen er alles aan om jou te laten klikken, maar als kijker blijf je vaak achter met het gevoel dat je bent bedrogen of misleid. Dat stelt YouTube in een blogpost waarin het platform maatregelen aankondigt tegen dit soort video’s.
Misleidende nieuwsvideo’s
Clickbaitvideo’s claimen doorgaans het laatste nieuws of actuele verhalen te brengen. Om de inhoud aantrekkelijker te maken, worden deze verpakt met een intrigerende titel of een thumbnail die moeilijk te negeren is. In de video’s zelf wordt echter vaak een heel ander verhaal verteld dan wat de titel of thumbnail suggereert. YouTube noemt een titel zoals “De president is afgetreden!” als voorbeeld van wat het ‘flagrante clickbait’ noemt, tenzij dit onderwerp daadwerkelijk in de video wordt behandeld.
Video’s die zulke misleidende technieken gebruiken om kliks te vergaren, zullen binnenkort van het platform worden verwijderd. In eerste instantie zal YouTube de video’s verwijderen zonder waarschuwingen uit te delen. Dit betekent dat makers voorlopig nog zonder directe consequenties dergelijke clickbaitvideo’s kunnen uploaden.
Niet alleen nieuwe video’s vallen onder het aangekondigde ‘clickbaitbeleid’. YouTube geeft aan dat het eerst de bestaande videobibliotheek zal doorlopen. Zodra dit proces is afgerond, wordt het beleid ook toegepast op nieuwe uploads. Deze aanpak wordt eerst in India uitgerold. Of en wanneer Google het beleid in andere landen gaat handhaven, is nog niet bekend.











