Microsoft belooft verbeterde game-ervaring op Windows-handhelds
Microsoft erkent dat de huidige Xbox-ervaring op Windows niet optimaal is voor handheldapparaten. Dit betreft onder meer beperkingen met controllers en een interface die niet geschikt is voor handhelds. Dat bevestigt Jason Ronald, Vice President Next Generation bij Microsoft, in een gesprek met The Verge.
Verbeteringen in de maak
Sinds de lancering van de Nintendo Switch in 2016 hebben handhelds een steeds prominentere rol gekregen. De Steam Deck van Valve is daar een goed voorbeeld van, maar er verschijnen ook steeds vaker handhelds met Windows, zoals de ROG Ally. Het besturingssysteem is daar echter niet voor ontworpen, wat het bedienen van Windows-handhelds soms ingewikkeld maakt. Ronald erkent dit probleem: “Er zijn gewoon bepaalde onderdelen van Windows die niet zijn ontworpen voor mensen zonder toetsenbord en muis”, stelt hij.
Microsoft werkt daarom aan een vereenvoudigde versie van Windows, die meer doet denken aan een console-ervaring. In deze versie staan de gamer en diens bibliotheek centraal, zonder dat de Windows-interface voor afleiding zorgt. Hoe deze versie er precies uit komt te zien, is nog niet bekendgemaakt. Het doel is in elk geval niet om het Xbox-besturingssysteem rechtstreeks naar Windows over te zetten. In plaats daarvan wil Microsoft Windows geschikt maken voor gaming op elk apparaat.
Een belangrijk onderdeel van de verbeteringen is een betere ondersteuning voor controllers. Na de updates hoeven gebruikers niet langer afhankelijk te zijn van community-ontwikkelde projecten zoals SteamOS voor het optimaliseren van Windows op consoles.
Nog geen concrete releasedatum
Wanneer gebruikers de verbeterde Windows-ervaring mogen verwachten, blijft voorlopig onduidelijk. Ronald geeft aan: “Ik denk dat we later dit jaar nog veel meer kunnen delen.” Hij voegt daaraan toe dat gebruikers “in de loop van de tijd” veel investeringen zullen zien, wat erop wijst dat het een langdurig proces betreft.
Vast staat wel dat Xbox hierin een sleutelrol speelt. Hoewel Microsoft naar verluidt werkt aan een eigen Windows-handheld, zou die nog enkele jaren op zich kunnen laten wachten. Om niet achter te blijven in de groeiende ‘handheld-trend’, kiest Microsoft er met Xbox alvast voor om op deze ontwikkeling in te spelen. Dat is geen verrassing: het bedrijf haalt, mede dankzij de overname van Activision Blizzard, steeds meer inkomsten uit de verkoop van software, terwijl de hardware-omzet juist afneemt.