Nieuws

VanMoof lanceert Ride Pro-abonnement met diefstalbeveiliging

Ontwerp VanMoof
© VanMoof
Het ‘nieuwe’ VanMoof heeft deze week zijn Ride Pro-abonnement gelanceerd. Dit abonnement omvat onder andere diefstalbeveiliging en gezondheidsfeatures.

Na het faillissement en de doorstart van VanMoof leek het Nederlandse e-bikemerk afscheid te nemen van zijn diefstalbeschermingsdienst Theft Proof. Met deze dienst gaan de zogeheten Bike Hunters op zoek naar je elektrische fiets in geval van diefstal. Hoewel dat besluit intussen is teruggedraaid en de Bike Hunters weer actief zijn, geldt dit alleen voor de S5 en A5-e-bikes. Bovendien is het abonnement op het moment van publicatie niet beschikbaar in België. Voor eigenaren van een S3, X3 of een ouder model van VanMoof is er voortaan een alternatief: het Ride Pro-abonnement.

Ride Pro-abonnement

Het Ride Pro-abonnement stelt gebruikers in staat de locatie van hun gestolen of verloren e-bike te volgen. Daarnaast ontvangen zij een melding als het alarm van de e-bike afgaat, hoewel deze functie niet beschikbaar is voor de Electrified S/X of de Smartbike 2016. Voor de modellen S5 en A5 biedt het abonnement extra functionaliteiten: gebruikers kunnen vanop afstand waarschuwingen ontvangen, de accustatus bekijken en ontvangen een melding als ze van hun e-bike weglopen zonder deze op slot te zetten.

Koppeling met gezondheidsapps

Ride Pro maakt ook een koppeling mogelijk tussen gezondheidsapps en de VanMoof-app. Gebruikers kunnen hun ritten synchroniseren met Apple Health of Health Connect (Android). Hierdoor worden activiteiten gekoppeld aan andere gezondheidsgegevens, zoals hartslag, mits een smartwatch of andere draagbare sensor dit bijhoudt.

VanMoof benadrukt dat gebruikers van de S3 en X3 ook zonder abonnement de locatie van hun e-bike kunnen volgen. Hiervoor moeten zij de fiets eerst als gestolen opgeven, waarna zij via e-mail een trackinglink ontvangen. Voor de modellen A5 en S5 is dit echter niet mogelijk; deze gebruikers zijn afhankelijk van het Ride Pro-abonnement. Wel kan er een proefabonnement van 14 dagen worden afgesloten om de locatie van de fiets te volgen.

Overigens is een abonnement niet nodig om een e-bike vanop afstand uit te schakelen. Dit betekent dat de elektrische componenten worden gedeactiveerd, waardoor de trapondersteuning wegvalt. Voor dieven wordt de fiets hierdoor praktisch onverkoopbaar.

Beschikbaarheid en kosten

Volgens VanMoof is het Ride Pro-abonnement momenteel beschikbaar voor de S3 en X3. Voor deze modellen kost het abonnement 10 euro per maand of 100 euro per jaar. Voor de A5 en S5 wordt het abonnement later gelanceerd, maar een exacte datum is nog niet bekendgemaakt.

Uitgelicht artikel VanMoof e-bike Tweede leven voor VanMoof: koopwaardig of risicovol?
e-bikeontspanningVanMoof

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken