Nog een Sonos-topman vertrekt na mislukte app-refresh

Saxemard was pas een jaar in dienst bij Sonos en trad in mei 2024 aan als CMO, vlak voordat het bedrijf zijn gloednieuwe apps uitbracht. Sindsdien regende het klachten over de nieuwe app: functies ontbraken, de app werkte traag (of soms helemaal niet) en het duurde te lang voordat essentiële functies werden hersteld, tot ergernis van gebruikers. Het imago van Sonos kreeg hierdoor een deuk, evenals de financiële positie van het bedrijf. Sinds de lancering van de app heeft Sonos zo’n 300 medewerkers ontslagen in een poging het tij te keren.
De CMO is daar nu een van, maar hij is niet de eerste topman die het bedrijf verlaat. Eerder moest ook CEO Patrick Spence het veld ruimen. Intern lijkt men positief te staan tegenover het vertrek van Saxemard, schrijft The Verge. Dat zou vooral te maken hebben met het feit dat hij wordt opgevolgd door Sonos-veteraan Lindsay Whitworth, die al ruim 20 jaar bij de audiogigant werkt en zowel de bedrijfscultuur als de klantenbasis goed begrijpt.
Een veelgehoorde interne klacht over de vertrekkende CMO zou zijn dat Saxemard zich nooit volledig heeft kunnen vinden in de missie van Sonos. Dat hij slechts een jaar in dienst was en arriveerde op het moment dat de chaos begon, heeft daar wellicht niet bij geholpen. Toch is er nu meer hoop op een stabiele toekomst, nu Whitworth, zij het op interimbasis, de functie van CMO op zich neemt.
Focus op gebruikerservaring
Whitworth zal samen met interim-CEO Tom Conrad de toekomst van Sonos uitstippelen. In de nabije toekomst komt de focus weer volledig te liggen op de gebruikerservaring, met name op vijf kerndoelen: prestaties, betrouwbaarheid, bruikbaarheid, design en nieuwe ervaringen, belooft Conrad.
Recent liet de CEO al weten dat de interne structuur van Sonos op de schop gaat. Conrad wil toewerken naar “plattere, kleinere en meer gerichte teams” en neemt afscheid van afdelingen die zich specifiek op bepaalde productcategorieën richten. In plaats daarvan komen er meer algemene teams die zich bezighouden met hardware, software, design, kwaliteitscontrole en operations. Dit moet er, samen met de recente ontslagronde, toe leiden dat het bedrijf sneller beslissingen kan nemen.