Nieuws

Volumeproblemen nieuwe Sonos-app lijken eindelijk opgelost

Sonos app
© Sonos
Volumebediening bleef tot op heden een heikel punt van de vernieuwde Sonos-app. Het lijkt er echter op dat Sonos de ‘vertraging’ eindelijk heeft opgelost.

De vertraging deed zich voor bij het aanpassen van het volume van Sonos-speakers. Nadat het nieuwe volume was geselecteerd, moest je een flinke tijd wachten voordat het volume daadwerkelijk werd aangepast. Dit probleem ontstond na de uitrol van Sonos’ vernieuwde apps voor Android, iOS en desktop en speelde hoofdzakelijk bij speakergroepen. Ook gebruikers met slechts één speaker of zonder speakergroepen klaagden echter over vertraging in de volumebediening.

Volumebediening eindelijk snel(ler)

Daar zou nu een oplossing voor gevonden zijn, zegt Reddit-gebruiker Brianpnicholson, die meldt dat de volumeschuif in de Sonos-app “absoluut perfect werkt, net als vóór de update afgelopen mei.” Na bijna een jaar van frustraties kan de gebruiker nauwelijks geloven dat het probleem voorbij is. Ook andere Sonos-gebruikers reageren enthousiast op het nieuws: “Ik heb laatst iets soortgelijks gepost. Opeens is mijn systeem net zo goed, misschien wel beter dan vóór de app-revamp”, zegt een ander.

Vooralsnog blijft het onduidelijk of het probleem voor alle speakers is opgelost. Op Reddit melden verschillende gebruikers dat de volumebediening voor hen nog steeds traag aanvoelt. Mogelijk rolt Sonos de oplossing geleidelijk uit naar alle gebruikers en duurt het enkele weken voordat iedereen hiervan profiteert.

Wat opvalt aan sommige reacties is dat de snelheid van de volumebediening soms zelfs afhankelijk lijkt van het tijdstip. De bediening verloopt mogelijk sneller op rustigere momenten, terwijl je op drukke momenten in de avond en overdag iets langer moet wachten. Van een duidelijke consensus is geen sprake: gebruikers noemen uiteenlopende tijdstippen, die bovendien lastig te verifiëren zijn.

Verhuisd naar de cloud

Hoewel dit moeilijk te verifiëren is, is het niet ondenkbaar dat drukte op de servers van Sonos voor vertraging zorgt. De app die Sonos vorig jaar uitrolde, is webgebaseerd – alle processen, inclusief bediening van het volume, draaien in de cloud. Als Sonos onvoldoende servers ter beschikking stelt of als verzoeken elders vertraging oplopen, merk je dit bij het bedienen van de Sonos-speakers.

Vertraging in de volumebediening was niet het eerste en waarschijnlijk ook niet het laatste probleem waarmee gebruikers kampten na de app-update. Veel functies van de app, zoals de slaaptimer, waren plots niet meer beschikbaar in de nieuwe Sonos-app. Bovendien werkte de app vaak traag en hadden gebruikers te maken met speakers die helemaal niet meer wilden verbinden. Het gros van de bugs is het afgelopen jaar opgelost, maar niet zonder slag of stoot – en niet zonder financiële gevolgen. De app-problemen kostten de CEO van Sonos, Patrick Spence, zelfs zijn baan.

Uitgelicht artikel sonos arc ultra Sonos Arc Ultra review: imposante soundbar die je omverblaast
audiomobielontspanningsonos

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Bekijk de voorraad