Stellantis onthult AutoDrive: zelfrijdend systeem tot 60 km/u

Het is de bedoeling dat auto’s in de toekomst zelfstandig kunnen rijden. Tesla hoopt dat zijn Full-Self Driving-systeem dit mogelijk maakt, terwijl Stellantis inzet op zijn STLA AutoDrive-systeem. Volgens de Amerikaans-Frans-Italiaanse autogroep kan AutoDrive het stuur overnemen bij snelheden tot 60 km/u en ook gas geven en remmen waar nodig. Het idee is dat bestuurders hierdoor niet meer op de weg hoeven te letten en bijvoorbeeld een boek kunnen lezen.
Stellantis stelt dat AutoDrive onder uiteenlopende omstandigheden functioneert, zowel overdag als ’s avonds en bij regen. Gebruikers worden automatisch geïnformeerd wanneer de L3-rijhulp kan worden ingeschakeld en kunnen dit met één druk op de knop bevestigen. Het systeem monitort de omgeving met een geavanceerd pakket sensoren. Welke sensoren precies worden gebruikt, vermeldt Stellantis niet, behalve dat ze zichzelf schoonhouden.
Ook bij hogere snelheden
Zodra de limiet van 60 km/u wordt overschreden, schakelt het L3-systeem uit, maar blijft AutoDrive wel ondersteuning bieden. Bij hogere snelheden combineert het systeem Adaptive Cruise Control met rijbaanbegeleiding en biedt het Level 2- (hands-on) en Level 2+-functies (hands-off, eyes-on). Dit laatste betekent dat bestuurders onder bepaalde omstandigheden hun handen van het stuur mogen halen, maar wel op de weg moeten blijven letten.
Volgens Stellantis is het de bedoeling dat de Level 3-ondersteuning (hands-off, eyes-off) in de toekomst wordt uitgebreid naar snelheden tot 95 km/u. Dit zou betekenen dat het systeem mogelijk ook geschikt wordt voor N-wegen met snelheden tot 100 km/u en voor doorgaande wegen. Bepaalde modellen zouden zelfs L3-rijhulpsystemen krijgen voor off-road-ritten.
Afhankelijk van regelgeving
Dergelijke ontwikkelingen zijn voorlopig nog toekomstmuziek, benadrukt Stellantis. Het bedrijf stelt vooral te willen laten zien dat AutoDrive een “evoluerend platform” is dat via software-updates steeds verder kan worden verbeterd. Doordat het systeem is verbonden met de cloud, kunnen voortdurend optimalisaties worden doorgevoerd voor de Level 3-ondersteuning.
Uiteindelijk bepaalt de wet- en regelgeving of bestuurders daadwerkelijk hun ogen van de weg mogen halen wanneer hun auto autonoom rijdt. Voorlopig ziet Stellantis de markt voor dergelijke software als ‘te beperkt’ en heeft het besloten de software nog niet direct te lanceren, ondanks dat de techniek achter AutoDrive al gereed is.
Vooralsnog zijn er wereldwijd weinig automerken die L3-systemen aanbieden. BMW en Mercedes-Benz bieden beide wel Level 3-zelfrijdende auto’s aan, maar uitsluitend in de VS en Duitsland, en dan nog met een maximumsnelheid van 95 km/u. Het is mogelijk dat Stellantis zijn technologie eerst geschikt wil maken voor dezelfde snelheid voordat deze in productieauto’s wordt geïntroduceerd.











