Samsung voor elfde jaar op rij ‘s werelds grootste soundbarmerk

Samsung meldt in een persbericht dat het al ‘elf jaar op rij’ de grootste soundbarfabrikant ter wereld is. Dit baseert het Zuid-Koreaanse merk op cijfers van marktonderzoeker FutureSource, die Samsung een marktaandeel van 18,4% toewijst in de markt voor soundbars. Qua omzet zou Samsung 20,1% van de markt in handen hebben.
Samsung schrijft dit succes onder meer toe aan het topmodel, de Q990D, dat begin 2024 verscheen en is uitgerust met de ‘Q Symphony’-functie, die “meeslepend geluid” biedt wanneer de soundbar wordt gekoppeld aan een Samsung-tv. Exacte verkoopcijfers worden echter niet gedeeld, net zomin als informatie over de productsegmenten waarin het merk sterk presteert. Vermoedelijk gaat het grotendeels om goedkopere modellen, zoals die in de Q600-reeks of de Samsung Essentials-serie.
Samsung belooft dit jaar niet stil te staan en werkt naar eigen zeggen aan “AI-verbeterde geluidskwaliteit”, geavanceerde surroundeffecten en verbeterde connectiviteit voor verschillende gebruiksscenario’s. Tijdens CES 2025 ging het merk hiermee van start met de presentatie van de Q990F, de opvolger van de Q990D, en de HW-QS700S.
Krimp in marktaandeel
Op basis van de gedeelde cijfers is het lastig te bepalen hoe Samsung er precies voor staat. Wel is duidelijk dat het marktaandeel iets is teruggelopen ten opzichte van 2023, toen het bedrijf nog 18,8% van de markt in handen had (en 20,3% van de omzet). In 2022 lag het marktaandeel op hetzelfde niveau als in 2024, met 18,4%, zij het met een iets hoger aandeel in de totale omzet (20,2%).
Hoe concurrerende merken als Bose, Harman Kardon, LG, Sonos en Sony ervoor staan, blijkt niet uit de cijfers. Tegelijkertijd winnen Chinese merken zoals TCL terrein, zowel wat soundbars als televisies betreft.
Samsung zag zijn marktaandeel op de premium televisiemarkt het afgelopen jaar bovendien flink teruglopen door de opmars van TCL en Hisense, bleek uit cijfers van Counterpoint. TCL is inmiddels zelfs opgeklommen naar de tweede plek op de markt, vóór LG, dat eveneens marktaandeel heeft moeten inleveren.











