Tesla roept bijna alle Cybertrucks terug voor losrakende panelen

Dit is al de achtste terugroepactie voor de Tesla Cybertruck sinds de lancering eind 2023. Eerder moesten eigenaars hun truck al binnenbrengen bij de dealer voor problemen met het gaspedaal, de ruitenwissers en de achteruitrijcamera. De nieuwe terugroepactie geldt voor voertuigen die tussen november 2023 en 27 februari 2025 zijn geproduceerd, zo meldde Tesla donderdag in een verklaring aan de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), aldus Reuters.
Loskomende trimpanelen
Het probleem heeft betrekking op een roestvrijstalen trimpaneel aan de buitenkant van de Cybertruck. Als het paneel loskomt, kan het een gevaarlijk obstakel worden op de weg, met risico op ongevallen. Tesla’s servicecentra zullen de railpanelen vervangen door exemplaren die voldoen aan de duurzaamheidseisen. Op 21 februari werd Tesla door de NHTSA op de hoogte gesteld van een klacht van een voertuigbezitter over een losgeraakt paneel. Het bedrijf verklaarde dat een losrakend paneel hoorbare geluiden in de cabine kan veroorzaken en dat klanten mogelijk kunnen zien dat het paneel loskomt of volledig losraakt van de truck.
Tesla: “Geen weet van ongevallen”
Tesla is zich bewust van 151 garantieclaims die mogelijk verband houden met dit probleem, maar heeft geen meldingen ontvangen van ongevallen of verwondingen als gevolg van de defecte panelen. Volgens analisten gaat het om een groot deel van de Cybertrucks die vandaag in de VS rondrijden. Een exact cijfer is er niet, omdat Tesla de exacte verkoopcijfers van het model niet apart rapporteert.
De vraag naar de Cybertruck nam eind vorig jaar al af. Tesla’s aandeel daalde met 1,4% in de voorbeurshandel na de aankondiging van de nieuwe terugroepactie. Het aandeel van de autofabrikant, dat aanvankelijk profiteerde van de hernieuwde banden tussen CEO Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump na diens herverkiezing, is dit jaar met bijna 42% gedaald. Analisten wijzen op een veranderde houding van consumenten ten opzichte van Tesla. Dat uit zich in protesten bij Tesla-winkels en oproepen tot een boycot van het merk.
Tesla voert regelmatig terugroepacties uit en was in 2024 de autofabrikant met de meeste teruggeroepen voertuigen in de VS. Volgens het bedrijf BizzyCar, dat terugroepacties beheert, waren Tesla’s voertuigen vorig jaar goed voor 5,1 miljoen terugroepacties. Veel van deze problemen werden opgelost met over-the-air software-updates, maar in het geval van de Cybertruck is een fysieke reparatie noodzakelijk.