BYD lanceert “Tesla Killer” voor helft van de prijs

De Qin L EV van BYD is een 100% elektrische sedan die ongeveer even groot is als een Tesla Model 3 en in drie varianten komt met prijzen vanaf omgerekend ongeveer 15.300 euro, 16.565 euro en 17.840 euro. Ter vergelijking: in China is de Tesla Model 3 ook beschikbaar in drie varianten, maar dan voor prijzen vanaf omgerekend ongeveer 30.000 euro, 35.160 euro en 43.325 euro.
Bij de Tesla kan je weliswaar kiezen voor krachtigere uitvoeringen die de Qin L EV niet heeft, maar zeker voor het basismodel lijkt de nieuwe EV van BYD een stevige concurrent te worden voor de Tesla Model 3, die lange tijd de Chinese EV-markt heeft gedomineerd. Vooral voor jonge mensen is het lage prijskaartje erg aantrekkelijk en dat terwijl Tesla momenteel sowieso al in het kamp zit waar de klappen vallen. Hier en daar wordt de Qin L EV dan ook al omschreven als een “Tesla-killer”, al is nog niet bekend of en wanneer die naar Europa zou komen.
Onder de motorkap van de Qin L EV
Alle modellen van de Qin L EV hebben achterwielaandrijving en één motor. Voor het instapmodel is dat een motor met een piekvermogen van 110 kW en een maximale trekkracht van 220 Nm. De twee andere varianten hebben een motor met een piekvermogen van 160 kW en een maximale trekkracht van 330 Nm.

Wat de batterij betreft, heeft het instapmodel van de Qin L EV een batterij van 46,08 kWh met een CLTC-bereik van 470 kilometer. De twee duurdere modellen hebben een batterij van 56,64 kWh en een CLTC-bereik van 545 kilometer. De Tesla Model 3 zit in zijn basisuitvoering aan een WLTP-bereik van 513 kilometer en kan in duurdere varianten tot 702 kilometer gaan. Ter info: CLTC is de standaard die in China gebruikt wordt en is vaak wat optimistischer in het bepalen van de actieradius dan de Europese WLTP-standaard.
Het instapmodel van de Qin L EV zou in 4,1 seconde van 0 naar 50 kilometer per uur kunnen versnellen, terwijl de twee andere modellen dat in 3,1 seconde voor elkaar zouden krijgen. Over het versnellen van 0 naar 100 kilometer per uur wordt niets gezegd. Voorts wordt snelladen ondersteund om van 30 naar 80 procent te gaan in 24 minuten.
Gratis autonoom rijden met God’s Eye
De Qin L EV komt standaard gratis met het slimme God’s Eye C-rijsysteem, wat DiPilot 100 inhoudt. Dat betekent geen LiDAR dus zoals bij het meer geavanceerde en duurdere God’s Eye A (DiPilot 600) en God’s Eye B (DiPilot 300), maar wel een systeem dat gebruikmaakt van camera’s. Zo beschikt de Qin L EV over 12 camera’s, 5mm-golfradars en 12 ultrasonische radars.
Het God’s Eye C-rijsysteem van BYD ondersteunt functies als navigeren met automatische piloot op snelwegen, automatisch parkeren en van op afstand parkeren.

BYD versus Tesla
De nieuwe Qin L EV van BYD is niet de eerste elektrische sedan op de Chinese markt die de concurrentie aangaat met de Tesla Model 3, maar het lijkt mogelijk wel de grootste concurrent te worden. Puur technisch is Tesla nog steeds de meerdere, maar de Qin L EV heb je dan ook al voor de helft van de prijs. Bovendien heeft de Mona M03, een concurrent voor de Qin L van de Chinese fabrikant Xpeng, het al erg goed gedaan in China, met in de afgelopen maanden zelfs nog een toename van de verkoop. De Qin L EV zou als nieuw lid van de al populaire Qin-reeks dus wel eens erg hoge toppen kunnen scheren.
Natuurlijk lijkt het kind van de rekening in dit hele verhaal nu al een tijdje Tesla te zijn. Het bedrijf krijgt het op meerdere fronten hard te verduren. Niet alleen wordt het geviseerd omwille van de politieke rol die Musk speelt, ook zijn de bedrijfsresultaten simpelweg niet goed. Beide bedrijven zijn momenteel min of meer aan elkaar gewaagd, met het verschil dat Tesla marktaandeel verliest terwijl BYD overal stevige groeicijfers scoort. Met de Qin L EV wordt daar mogelijk nog een schepje bovenop gedaan.
BYD is overigens niet actief in de Verenigde Staten en dat zal er in de huidige omstandigheden vermoedelijk ook niet snel van komen. Een tijdje geleden was er sprake van om een nieuwe BYD-fabriek in Mexico te bouwen, maar de Chinese overheid zou dat plan uitstellen uit vrees dat Chinese technologie via die fabriek makkelijk in Amerikaanse handen zou kunnen vallen. De Amerikaanse president Donald Trump lijkt er ook niet voor terug te deinzen om Tesla actief te ondersteunen en voor te trekken. In dat kader wordt het geweld tegen Tesla ook bestempeld als binnenlands terrorisme.