Gmail helpt je afmelden van ongewenste nieuwsbrieven

De nieuwe functie laat je in één overzicht al je actieve nieuwsbrieven bekijken, waarna je je met één actie kan afmelden. De knop is binnenkort beschikbaar in de Gmail-app voor Android en iOS én in de webversie van Gmail.
‘Beheer abonnementen’ zal te vinden zijn via het hamburgermenu in de Gmail-apps of in de zijbalk van Gmail op het web. Daar krijg je een lijst met alle verzenders van nieuwsbrieven en promotionele e-mails, netjes gerangschikt op basis van hoe vaak ze je mailen. Naast elke afzender staat een duidelijke afmeldknop. Eén druk volstaat om geen mails meer van hen te ontvangen.


Afmelden van nieuwsbrieven in Gmail
Tot nu toe kon je je al wel afmelden via een link bovenaan in de mail, maar dat moest je dan mail per mail doen (of afzender per afzender). Voor wie veel nieuwsbrieven ontvangt van winkels, merken en marketingplatforms is dat een tijdrovend werkje. Met de nieuwe tool worden die stappen aanzienlijk vereenvoudigd.
Google testte de functie eerder al beperkt, maar rolt ze nu officieel uit. Welke landen eerst aan de beurt zijn, wordt niet gespecificeerd, maar de functie is niet exclusief voor Workspace-klanten. Bij TechPulse konden we de feature wel nog niet spotten in onze browser of app. Elke gebruiker met een Gmail-account, waar ook ter wereld, zou ze binnenkort moeten zien verschijnen.
Voorwaarde is wel dat de afzender zich houdt aan de regels voor bulkmailings van Google. Doet hij dat niet, dan wordt hij automatisch als spammer bestempeld, en ook dat helpt je inbox proper te houden.











