Nieuws

Na 10 jaar zegt YouTube vaarwel tegen deze pagina

YouTube logo
© iStock / 5./15 WEST
Wie relevant wil blijven moet zich aanpassen en dat is exact wat YouTube doet. Het populaire videoplatform neemt na 10 jaar afscheid van zijn "Trending"-pagina.

Al die tijd kregen we via de aparte pagina trending YouTube-video’s te zien, handig om snel te weten wat er op dat moment globaal populair was en veel bekeken werd. Daar komt nu echter een einde aan. Een aparte “trending”-sectie blijkt namelijk niet echt meer van deze tijd te zijn.

Persoonlijke in plaats van algemene aanbevelingen

Sinds de introductie van zijn Trending-pagina is YouTube natuurlijk stevig veranderd en ook gebruikers zijn op een andere manier beginnen omgaan met videoplatformen. TikTok heeft daar een grote rol bij gespeeld. Tegenwoordig krijgen gebruikers namelijk persoonlijke aanbevelingen van trending video’s voorgeschoteld op basis van een geavanceerd algoritme dat hen ook nieuwe content laat ontdekken en langer aan het scherm gekluisterd houdt. Een aparte, algemene Trending-pagina is overbodig geworden, want is minder efficiënt en wordt minder gebruikt.

Een reden voor het verdwijnen van de Trending-pagina heeft YouTube overigens niet gegeven, maar de kans is dus wel reëel dat het te maken heeft met de evolutie richting meer persoonlijke aanbevelingen. Ook zou het kunnen dat men het platform wil stroomlijnen, in welk geval het logisch is om een minder gebruikte feature gewoon te verwijderen.

Op korte termijn verandert er voor de gebruiker uiteindelijk niet heel veel. De aparte Trending-pagina en -tab verdwijnt van de YouTube-website en app, maar dat is het dan ook. Gebruikers kunnen nog steeds trending content ontdekken via hun gepersonaliseerde feeds.

Uitgelicht artikel YouTube YouTube gaat meer advertenties tonen op ‘spannende momenten’
ontspanningyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals