YouTube gaat meer advertenties tonen op ‘spannende momenten’

YouTube
© Pexels/freestocks
YouTube heeft aangekondigd AI in te zetten om advertenties te plaatsen op zogeheten 'hoogtepunten' in video's, denk aan plottwists of cliffhangers.

YouTube toont de laatste tijd steeds vaker advertenties. Misschien is het al opgevallen dat er tegenwoordig een billboardadvertentie verschijnt wanneer je een video pauzeert. Nu introduceert het platform een nieuwe stap: met behulp van AI worden advertenties geplaatst op momenten met piekaandacht, de zogenoemde Peak Points-advertenties.

Midrolls niet langer willekeurig

Midroll-advertenties, de advertenties die tijdens een video verschijnen, worden momenteel vaak nog willekeurig geplaatst. Videomakers kunnen ook zelf aangeven waar deze ads mogen worden ingevoegd, bijvoorbeeld op momenten waarop de kans kleiner is dat kijkers wegklikken.

Met de nieuwe Peak Points-advertenties neemt YouTube dit proces deels uit handen. AI-systemen van Google analyseren video’s om automatisch de spannendste of meest bekeken fragmenten te detecteren. Dat kan bijvoorbeeld een onverwachte wending of een cliffhanger zijn: momenten waarop kijkers hun aandacht behouden.

Data al langer beschikbaar

De technologie achter Peak Points is overigens niet helemaal nieuw. De videospeler van YouTube toont al langer fragmenten waar veel mensen naar terugkeren of blijven hangen. Wat nieuw is, is dat YouTube deze informatie actief inzet om advertenties gerichter te plaatsen. Of deze advertenties ook overgeslagen kunnen worden, is nog niet duidelijk. Meestal kunnen kijkers ze na enkele seconden wegklikken.

Druk richting Premium-abonnement

Met deze advertentiestrategie hoopt YouTube dat meer mensen blijven kijken, wat extra advertentie-inkomsten oplevert. Dat in tegenstelling tot ads aan het einde van een video of willekeurig geplaatste midrolls, die kijkers sneller overslaan. Tegelijkertijd lijkt de maatregel een duwtje richting het Premium-abonnement, waarmee gebruikers video’s kunnen bekijken zonder onderbrekingen door reclame.

In België en Nederland kost een Premium-abonnement 13,99 euro per maand. In andere landen biedt Google ook een Premium Lite-abonnement aan, waarbij alleen muziekvideo’s ads bevatten. Daarnaast loopt momenteel een test met een Premium Duo-abonnement, bedoeld voor vrienden en koppels. Voor grotere groepen is er het bestaande Family-abonnement.

Uitgelicht artikel YouTube YouTube updatet looks van videospeler, oogst meteen kritiek
aigoogleontspanningyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Geniet van ultrasnel 5G met Proximus

Geniet van ultrasnel 5G met Proximus

👉 Profiteer nu van exclusieve webpromo’s