Mijlpaal in elektrisch rijden: Europa heeft 1 miljoen publieke EV-laadpalen

Op vakantie gaan met een elektrische auto was tot enkele jaren geleden lang niet vanzelfsprekend. Het aanbod van (publieke) laadpunten was simpelweg heel beperkt. Bovendien waren de laders lang niet zo snel als nu, en ook de dienstverlening en het gebruiksgemak lieten vaak te wensen over. Inmiddels is dat wel anders, benadrukt belangenorganisatie EV Belgium, die deze week een nieuwe mijlpaal in EV-land viert.
Europa heeft namelijk de kaap van 1 miljoen publieke laadpunten overschreden, blijkt uit cijfers van het European Alternative Fuels Observatory (EAFO). Ook België heeft daar zijn steentje aan bijgedragen: in ons land staan bijna 100.000 bruikbare laadpunten, waarvan 90.000 gewone (tragere) laders en 7.000 (ultra)snelladers. Zelfs in Wallonië, dat het lange tijd minder goed deed, ziet EV Belgium snelle ontwikkelingen: het aantal laadpunten is er verdubbeld.
Op Europees niveau zijn er in totaal ruim 100.000 (ultra)snelladers, waarmee je je elektrische auto razendsnel kunt opladen. Het gaat dan bijvoorbeeld om snellaadstations van Tesla en Fastned. Bij zulke snelladers kun je de auto al in 20 minuten opladen, al is dat uiteraard ook afhankelijk van de laadsnelheid van je EV.

Niet alleen sneller, ook toegankelijker
Niet alleen de snelheid en bereikbaarheid zijn verbeterd, ook de toegankelijkheid van EV-laadpunten is toegenomen. Sinds vorig jaar moeten laadpunten transparant zijn over hun tarieven, betaalmogelijkheden bieden met een betaalkaart en interoperabiliteit ondersteunen. Deze verplichtingen vloeien voort uit de Europese AFIR-wetgeving (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).
Alternative Fuels Infrastructure
De wetgeving bepaalt ook dat er langs de Europese TEN-T-routes (Trans-European Transport Network) om de 60 kilometer een laadstation beschikbaar moet zijn. Op dit moment geldt dat voor de belangrijkste Europese verkeersaders, maar vanaf eind 2030 vallen ook regionale wegen onder deze richtlijn.
Uiterlijk op 31 december van dit jaar moeten laadstations langs TEN-T-routes bovendien een totaal laadvermogen bieden van 400 kW, waarvan minstens 150 kW via één enkele laadpaal. In 2027 wordt dit verhoogd naar 600 kW. Voor regionale wegen mikt de EU op een vermogen van 300 kW tegen 2027 en 600 kW tegen 2030.











