Chinese BYD stoot Tesla van Europese EV-troon

Over alle automerken heen steeg de verkoop van elektrische auto’s in Europa in april 2025 met 28 procent. Bij BYD, dat sinds 2022 grote stappen zet op de Europese markt, ging het zelfs om een stijging van maar liefst 359 procent. Daarmee wordt het merk direct marktleider, net vóór Tesla.
Musk-schaamte pakt goed uit voor BYD
In april verkocht BYD 7.231 elektrische auto’s in Europa, tegenover 7.165 voor Tesla. Het merk van miljardair Elon Musk verkocht jaar op jaar 49 procent minder auto’s. Het verschil is klein, maar onderstreept wel dat BYD – kort voor Build Your Dreams – bezig is aan een stevige opmars in Europa.
Daarbij heeft Tesla te maken met zogeheten Musk-schaamte, vanwege de controversiële rol van Elon Musk in de Amerikaanse politiek. Consumenten laten Tesla’s daardoor vaker links liggen en kiezen voor andere merken. Dat is, mede door de groei van het EV-aanbod, ook steeds makkelijker geworden. Tesla is allang niet meer de enige of meest innovatieve fabrikant van elektrische auto’s.
Sterker nog: Chinese merken als BYD staan steeds vaker aan de voorhoede van innovatie. De fabrikant kondigde in maart zijn eerste batterijsysteem aan dat 1.000kW-snelladen ondersteunt. Binnen vijf minuten kan zo 400 kilometer rijbereik worden toegevoegd. De elektrische modellen van BYD staan daarnaast bekend om hun scherpe prijzen. Onlangs lanceerde het bedrijf een ‘Tesla-killer’ voor de helft van de prijs. Ook de Dolphin Surf is een zeer betaalbare EV, die naar verwachting bij een breed publiek in de smaak zal vallen.

Impact van Europese importheffingen
Toch kampt BYD in Europa nog met de gevolgen van verhoogde importheffingen. Op alle EV’s uit China moeten autofabrikanten tegenwoordig extra invoerrechten betalen. Voor BYD betekent dit een toeslag van 17 procent boven op de bestaande 10 procent invoerrechten voor auto’s uit China. In de praktijk maakt dat de voertuigen duurder dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Er lijkt echter een oplossing in zicht. In 2027 opent BYD zijn eerste fabriek in Europa, in Hongarije. Tegelijkertijd werkt het bedrijf aan een fabriek in Turkije, waar eveneens elektrische auto’s voor de Europese markt geproduceerd zullen worden. BYD hoeft bij imports uit die landen geen of een veel lagere importheffing te betalen.