Orange sluit eerste jaarhelft af met meer klanten én hogere winst

Orange rekent erop dat het EBITDAaL-resultaat aan de bovenkant van de eerdere prognose – een raming van 545 tot 565 miljoen euro – zal uitkomen. Over de eerste zes maanden bedroeg de EBITDAaL (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, en na leasekosten) 264,8 miljoen euro, een stijging van 4,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
In tegenstelling tot vorig jaar bleef er deze keer ook winst over: 2,5 miljoen euro, tegenover een verlies van 17,7 miljoen euro in 2024. De omzet kwam uit op 962,7 miljoen euro, een daling van 1,5%. Volgens Orange is dat het gevolg van een terugval in activiteiten met lage marge en een lichte daling van de omzet uit diensten.
Ook de nettoschuld daalde licht, met 1,5%, tot 1,879 miljard euro. Orange heeft nog 1,929 miljard euro aan leningen uitstaan, een daling van 1,2%.
Meer klanten dankzij Hey!
Hoewel de omzet afnam, verwelkomde Orange wel veel nieuwe klanten. Het aantal mobiele postpaidklanten steeg met 3,6% (48.000 klanten), terwijl het aantal kabelklanten met 3% toenam (13.000).
De groei van het aantal postpaidklanten tot 3,5 miljoen schrijft Orange onder meer toe aan Hey!, de budgetprovider van het bedrijf. Die ging dit voorjaar ook de concurrentie aan met DIGI Belgium, de vierde Belgische telecomspeler, die zich profileert met bijzonder goedkope telecomabonnementen. Mogelijk heeft dat bijgedragen aan de snelle opmars van Hey!.
Dat aanbod is inmiddels alweer ingetrokken. Orange wijst daarnaast op gerichte promotiecampagnes als een belangrijke motor achter de klantengroei. Toch bleef die groei achter bij het eerste halfjaar van 2024, toen het bedrijf meer nieuwe klanten aantrok.











