BYD tovert Samsung Galaxy Watch-horloges om tot autosleutels

Het gaat overigens om een andere functie dan Samsungs integratie van autosleutels in de Wallet-app. Sinds dit voorjaar kun je via de Samsung Wallet autosleutels van BMW-, Mini-, Audi-, Kia-, Hyundai- en Volvo-modellen opslaan. BYD hanteert een iets andere aanpak en gebruikt Samsungs Smart Card-app in combinatie met zijn eigen BYD Auto-app voor Wear OS.
BYD-sleutel op je smartwatch
Deze combinatie maakt het mogelijk om elektrische auto’s van BYD ‘binnen enkele seconden’ te ontgrendelen. Hiervoor heb je wel een ondersteunde Galaxy-smartwatch nodig. Op het moment van publicatie geldt dit voor de Galaxy Watch 7, Galaxy Watch 8, Galaxy Watch 8 Classic en Galaxy Watch Ultra (2024 en 2025).
Een andere voorwaarde om je Galaxy Watch als autosleutel te gebruiken, is dat je in China woont. Het is onduidelijk of en wanneer deze functie buiten China beschikbaar wordt. Veel werk zou de fabrikant er niet aan moeten hebben: de BYD Auto-app is bijvoorbeeld gewoon verkrijgbaar in de Play Store. Je kunt deze momenteel echter nog niet op Wear OS-horloges installeren.

Android, HarmonyOS en iOS
Android (Wear OS) is voor BYD het derde platform waarop het digitale autosleutels aanbiedt. Eerder was dit al het geval voor HarmonyOS (Huawei) en iOS.
Momenteel is de implementatie van de autosleutels op Android en Wear OS nog wel vrij basic. Zo werken de sleutels nu alleen via NFC, terwijl de Galaxy Watch-horloges ook bluetooth en Ultra-Wideband (UWB) ondersteunen. Je kunt de digitale sleutels overigens wel delen met familieleden. Ze werken zowel via je Galaxy-smartwatch als via je -telefoon.
’s Werelds grootste automerk
De aankondiging volgt overigens op een bezoek van Samsung-topman Jay Y. Lee aan China eerder dit jaar, waar hij de Chinese president Xi Jinping ontmoette. Lee bracht daarbij ook een bezoek aan het kantoor van BYD om de samenwerking met het bedrijf – ’s werelds grootste EV-fabrikant – te versterken.
In mei stootte BYD zijn Amerikaanse branchegenoot Tesla nog van de Europese EV-troon. Die strijd was al langer gaande, maar lijkt stilaan definitief in het voordeel van Tesla uit te vallen.











