Disney+ wil niet meer communiceren over zijn aantal gebruikers

Bij de voorstelling van de laatste kwartaalcijfers, waarbij Disney+ nog 2,6 miljoen nieuwe abonnees meldde (naar een totaal van 183 miljoen), maakten CEO Bob Iger en CFO Hugh Johnston duidelijk dat het streamingplatform anders gaat communiceren over zijn financiële situatie. Volgens hen is het aantal betalende klanten “minder relevant om de prestaties van ons bedrijf te beoordelen.” Met andere woorden: ze hebben het voortaan liever over de geboekte omzet.
Het idee is niet nieuw. Netflix schrapte in april al zijn periodieke abonnementsupdates en stelde dat er meer manieren zijn om groei te meten. Denk aan nieuwe inkomstenstromen zoals goedkopere abonnementen met advertenties en het betaald delen van accounts.
Disney+ gaat anders rapporteren
Disney voert de verandering gefaseerd door. Vanaf het vierde kwartaal van 2025 verdwijnen de cijfers van ESPN Plus (nu goed voor 24,1 miljoen gebruikers). Drie maanden later volgen Disney Plus en Hulu, die samen 183 miljoen leden tellen. 128 miljoen daarvan hebben een abonnement op Disney Plus. Vanaf dat moment draait het in de kwartaalrapporten vooral om winstgevendheid, niet om een race naar zoveel mogelijk abonnees, aldus het streamingplatform.
Het lijkt dan ook zeker geen manier om mogelijk slabakkende prestaties te verdoezelen. Het gaat Disney+ voor de wind: in het derde kwartaal van 2025 noteerde het een omzetgroei van 6 procent in streaming, goed voor 346 miljoen dollar winst. Bovendien werkt het bedrijf aan een nieuwe ‘unlimited’ ESPN-streamingdienst die toegang geeft tot de traditionele sportkanalen. Ook dat kadert in de nieuwe visie rond een bredere strategie, waarbij Disney minder wil jagen op ledenaantallen en meer inzet op waarde per klant.











