Netflix gaat traditionele tv-zenders streamen in Frankrijk

Netflix heeft zopas een contract afgesloten met de Franse mediagroep TF1, zo laat de streamingreus weten. Dankzij de samenwerking wordt zowel live tv van TF1 als content van streamingdienst TF1+ beschikbaar voor Netflix-gebruikers in Frankrijk, gewoon als onderdeel van hun bestaande abonnement.
“Dit is een partnerschap van een nieuwe orde dat perfect inspeelt op onze sterktes: kijkers het beste entertainment én een naadloze ontdekkingservaring bieden”, aldus Netflix-CEO Greg Peters. “Door samen te werken met de grootste omroep van Frankrijk geven we kijkers meer redenen om dagelijks naar Netflix te komen én bij ons te blijven”, luidt de redenering.
Historisch partnerschap
De overeenkomst houdt in dat Netflix-abonnees toegang krijgen tot live sportwedstrijden, populaire Franse reeksen als Broceliande en Erica, soaps zoals Demain nous appartient, én realityprogramma’s als The Voice. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Voor Netflix is de deal mogelijk ook strategisch: het bedrijf is wettelijk verplicht om een deel van zijn Franse omzet te investeren in Franstalige content.
Netflix experimenteerde in Frankrijk al eerder met een soort lineaire tv-ervaring, onder de naam Direct, waarbij een vast programma-aanbod werd uitgezonden. Maar dit is de eerste keer dat Netflix externe tv-kanalen integreert, en dat maakt het partnerschap historisch.
De impact van de deal is aanzienlijk: TF1 is goed voor ongeveer 24 procent van het Franse lineaire televisielandschap. Zijn marktaandeel ligt daarmee hoger dan dat van grote Amerikaanse netwerken zoals NBC, CBS of ABC op hun thuismarkt.
Nieuw model ook buiten Frankrijk?
Volgens waarnemers zou dit model ook buiten Frankrijk kunnen aanslaan. Terwijl steeds meer kijkers overstappen van klassieke televisie naar on-demand streaming, zoeken traditionele zenders nieuwe manieren om publiek te bereiken. Door samen te werken met streamingplatformen als Netflix, kunnen ze hun bereik uitbreiden. En daaronder vallen ook jongere kijkers die zelden nog naar traditionele tv-zenders kijken.
TF1-topman Rodolphe Belmer noemt de deal “ongezien” en ziet het als een kans om het bereik van TF1-content te vergroten. “Nu kijkgedrag verschuift naar on-demand en het publiek zich steeds meer versnipperd, biedt dit partnerschap een unieke kans voor adverteerders en voor ons TF1 Plus-platform”, besluit hij.