Netflix experimenteert met AI: slecht nieuws voor wie reclame haat

Netflix
© iStock - stockcam
Netflix gaat vanaf 2026 gebruikmaken van kunstmatige intelligentie voor interactieve, gepersonaliseerde advertenties binnen het ‘Basic met ads’-abonnement.

Generatieve AI speelt op steeds meer plekken in de samenleving een belangrijke rol, en binnenkort dus ook in de reclame op Netflix. Tot nu toe worden advertenties nog aangeleverd door externe contentbureaus, maar volgens Netflix kan AI een deel van die werklast overnemen. De AI zal “aangepaste content” genereren voor zogeheten midroll- en pauzeadvertenties – oftewel de reclameblokken die tijdens het streamen van films en series worden getoond. Dat kondigde het bedrijf aan tijdens zijn Upfront-event voor adverteerders.

‘Basis voor advertentietak gelegd’

Als er één boodschap was die adverteerders moesten meenemen uit het Upfront-event, dan was het wel dat “de basis van de advertentietak gelegd is”, aldus Amy Reinhard, president advertenties bij Netflix. Reinhard beloofde dat het tempo van nieuwe ontwikkelingen in de toekomst bovendien “veel hoger” zal liggen.

Welke mogelijkheden Netflix precies voor adverteerders ontwikkelt, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het ads-abonnement zijn waarde inmiddels bewezen heeft. Een steeds groter deel van de inkomsten van Netflix komt voort uit het ‘Basic met ads’-abonnement.

Dat is overigens niet verrassend: in markten waar het beschikbaar is, is Basic met ads het goedkoopste Netflix-abonnement. In België en Nederland is dat voorlopig nog niet het geval, al ligt het voor de hand dat dit gaat veranderen. De kans is bovendien groot dat daarmee het reguliere Basic-abonnement verdwijnt. Wie dan nog films en series wil kijken, zal moeten upgraden naar het Standard-abonnement.

Meer AI-functies bij Netflix

Voor Netflix is dit niet de eerste toepassing van kunstmatige intelligentie. Onlangs lanceerde de streamingdienst een AI-chatbot (voorlopig in preview), die gebruikers helpt bij het kiezen van een geschikte film of serie. Daarnaast speelt AI een steeds grotere rol bij de indeling van het startscherm, de zoekresultaten en zelfs de covers van films en series, die met behulp van generatieve AI worden vertaald.

Uitgelicht artikel Netflix Kassa rinkelt bij Netflix: streamingdienst boekt 25% meer winst
ainetflixontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Geniet van ultrasnel 5G met Proximus

Geniet van ultrasnel 5G met Proximus

👉 Profiteer nu van exclusieve webpromo’s