Kassa rinkelt bij Netflix: streamingdienst boekt 25% meer winst

Vergeleken met het eerste kwartaal van 2024 steeg de omzet van Netflix met ongeveer 13 procent naar 10,54 miljard dollar. De operationele inkomsten namen zelfs met 27 procent toe tot 3,3 miljard dollar, terwijl onder de streep bijna 25 procent meer overbleef: ongeveer 2,9 miljard dollar.
De streamingdienst heeft daarmee een verrassend sterk eerste kwartaal achter de rug. Dit is onder meer te danken aan recente prijsstijgingen in Argentinië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn de uitgaven aan film- en serieproducties gedaald, en werpt de strikte aanpak van accountdeling nog altijd zijn vruchten af. Steeds meer gebruikers kiezen ervoor om zelf te betalen voor een abonnement, in plaats van mee te liften op dat van anderen.
Of, en zo ja hoeveel, extra abonnees dat dit kwartaal heeft opgeleverd, is niet bekend. Netflix heeft ditmaal helemaal geen cijfers gedeeld over het aantal abonnees, terwijl het dat normaal gesproken wel doet. Zo sloot het bedrijf 2024 nog af met een recordaantal van 300 miljoen abonnees, nadat er in het vierde kwartaal 18,9 miljoen klanten bij kwamen.
Netflix positief over tweede kwartaal
De positieve resultaten van het eerste kwartaal zullen naar verwachting ook effect hebben op het tweede kwartaal. Netflix rekent op een omzetstijging van nog eens 15 procent, mede dankzij de recente prijsverhogingen en een groeiend aantal advertentieklanten. Het gaat hierbij om abonnees van het Basic met Ads-abonnement, die korting krijgen in ruil voor het bekijken van advertenties.
Over heel 2025 hoopt Netflix de inkomsten uit deze abonnementsvorm te verdubbelen. Of dat ook betekent dat het abonnement breder wordt uitgerold, moet nog blijken. Op het moment van publicatie is het Basic met Ads-plan niet beschikbaar in België en Nederland.