Netflix trapt jaar af met hogere prijzen en meer abonnees

Netflix kreeg er in het vierde kwartaal bijna 19 miljoen abonnees bij en sloot het jaar af met een recordaantal van 301 miljoen abonnees. Volgens de streamingdienst is die groei te danken aan strengere regels rondom accountdelen, de introductie van het tweede seizoen van Squid Game in december en de live-sportevenementen. De strengere regels voor het delen van accounts, die Netflix eerder al als reden opgaf voor een toevloed aan nieuwe abonnees, lijken nog altijd een succesvolle zet.
Ook op financieel vlak rapporteert Netflix een gezond vierde kwartaal, met een omzet van 9,8 miljard dollar, een stijging van 16 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Onder de streep bleef er 1,8 miljard euro over.
Voor 2025 heeft Netflix hoge verwachtingen. Het bedrijf voorspelt een groei van 12 tot 14 procent, met een winstmarge van 29 procent. Live-sportwedstrijden spelen mogelijk een belangrijke rol in deze groei, en ook het advertentie-abonnement moet de omzet verder stimuleren.
Nieuwe prijsstijging
Hoewel live-evenementen en advertenties bijdragen aan een hogere omzet, kondigt de streamingdienst ook nieuwe prijsverhogingen aan. In Argentinië, Canada en de VS verhoogt de streaminggigant vandaag al zijn prijzen. Hoeveel klanten extra gaan betalen, hangt af van het type abonnement dat ze hebben:
- Standaard met advertenties: van 6,99 naar 7,99 dollar
- Standaard: van 15,49 naar 17,99 dollar
- Premium: van 22,99 naar 24,99 dollar
Daarnaast verhoogt Netflix de kosten voor het toevoegen van een extra huishouden. Waar dit nu nog 7,99 dollar kost, stijgt het bedrag naar 8,99 dollar. Om klanten tegemoet te komen die niet zoveel willen betalen, introduceert Netflix tegelijkertijd een advertentievariant van deze optie. Deze kost 6,99 dollar per maand; het extra huishouden dat je toevoegt, krijgt dan wel advertenties, net zoals bij het Standaard met advertenties-abonnement.
Vooralsnog blijven de prijzen in België en Nederland gelijk. Vorig jaar verhoogde Netflix de tarieven in België al eens: het Basic-abonnement ging van 8,99 naar 9,99 euro en het Standaard-abonnement, waarmee je op meerdere schermen tegelijkertijd kan kijken, van 13,49 naar 14,99 euro.