Is het binnenkort gedaan met al die cookiebanners?

Nagenoeg elke website die je bezoekt, serveert je eerst een cookiebanner die je moet wegklikken. Soms kan dat relatief eenvoudig, soms vraagt het iets meer tijd. Feit is alleszins dat veel mensen de banners het liefst zo snel mogelijk uit beeld hebben, ook wanneer dat betekent dat ze toestemming geven voor allerlei zaken waar ze eigenlijk geen toestemming voor willen geven. Handig natuurlijk voor adverteerders en sitebeheerders, maar voor de consument schiet de wetgeving rond cookies op die manier zijn doel voorbij. De Europese Commissie zou de regels dan ook willen aanpassen.
Eén keer keuze maken op niveau van browser
De huidige cookieregels hebben hun basis in 2002 en werden in 2009 verder aangescherpt. Ze bepalen dat consumenten cookies bewust moeten aanvaarden en dat er volle transparantie moet zijn over welke cookies wat precies doen. Het resultaat daarvan zijn de cookiebanners die we nu kennen en die voor veel gebruikers eerder een last dan een meerwaarde zijn. Maar hoe kan het beter?
Volgens Politico heeft de Europese Commissie recent samengezeten met betrokkenen uit de industrie om te bekijken hoe de huidige wetgeving aangepast kan worden om alles eenvoudiger en efficiënter te maken. In december zouden er mogelijk al nieuwe regels volgen en de huidige wetgeving zou worden aangepast om meer uitzonderingen toe te laten.
In de praktijk zal er mogelijk toegewerkt worden naar een systeem waarbij het voor consumenten mogelijk is om op het niveau van de browser één keer hun keuze te maken wat cookies betreft. Die keuze wordt dan automatisch bij elke website toegepast en de huidige cookiebanners kunnen dan achterwege blijven.
Beter voor de consument?
Hoewel het op zich een goed systeem lijkt, zijn er meteen wel al enkele kanttekeningen bij te maken. Zo zijn er opnieuw technische obstakels die overwonnen moeten worden om het nieuwe systeem goed te laten werken. Als het systeem ergens sputtert, is de kans reëel dat het in de praktijk net zo irritant is als het huidige, of zelfs nog irritanter.
Voorts zou het kunnen dat een optie op browserniveau de zaken te hard vereenvoudigt, waardoor de consument in de praktijk een stuk minder bescherming en zeggenschap krijgt. De vraag is dan of wie wil nog steeds uitgebreide opties krijgt om cookies te aanvaarden of te weigeren, dan wel of alles zodanig vereenvoudigd wordt dat een hoop cookies automatisch aanvaard zullen worden. Ongetwijfeld zullen grote techbedrijven in die richting lobbyen, maar het valt nog af te wachten waar de Europese Commissie uiteindelijk mee op de proppen komt.











