Er verandert helemaal niets voor third-party cookies in Chrome

In 2022 kondigde Google plannen aan om third-party cookies in Chrome uit te faseren, maar om allerlei redenen werd het uitvoeren van die plannen telkens opnieuw uitgesteld. Adverteerders zagen het natuurlijk niet graag gebeuren en ook belangrijke regulatoren in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk waren bezorgd over de impact ervan op met name kleine adverteerders, die vaak niet over de middelen beschikken om de diensten van Google zelf te omzeilen.
Van uitstel naar afstel
Vorig jaar al liet Google weten dat het third-party cookies toch niet zou verwijderen, maar dat er in de plaats daarvan wel een duidelijke optie zou komen voor Chrome-gebruikers om standaard alle trackingcookies te weigeren. Momenteel biedt elke website daar apart al opties voor, maar Google wilde dus een duidelijke en makkelijke optie voorzien op het niveau van Chrome zelf. Ook dat plan gaat nu echter niet meer door.
Volgens Google is er veel veranderd sinds de start van het Privacy Sandbox-initiatief, waar de plannen voor het opdoeken van third-party cookies deel van uitmaakten. Zo verwijst het bedrijf naar nieuwe technologieën voor het beschermen van de privacy tijdens het browsen, waardoor het aanpakken van third-party cookies niet meer nodig zou zijn. Of het recente oordeel van een rechtbank dat Google een monopolie heeft in de online advertentiemarkt een rol heeft gespeeld bij die beslissing, is niet bekend.
Inzetten op incognitomodus van Chrome
Hoewel er voor third-party cookies uiteindelijk dus niets verandert, blijft het Privacy Sandbox-initiatief van Google wel bestaan. Het bedrijf wil immers verder inzetten op het beter beschermen van de online privacy van gebruikers. Zo zal de incognitomodus van Chrome, waar het standaard blokkeren van cookies van derden wel mogelijk is, later dit jaar uitgebreid worden met IP-bescherming en wordt er verder gewerkt aan initiatieven om de online veiligheid te verbeteren.