Google verliest rechtszaak over monopolie in online advertenties

In de rechtszaak oordeelde een federale rechter niet alleen dat Google effectief een monopolie heeft in online advertenties, maar ook dat het bedrijf de wet heeft overtreden om die dominante positie te kunnen behouden. Vooral het haast onmogelijk maken van concurrerende alternatieven is daarbij een probleem.
Volgens de Amerikaanse overheid, die de rechtszaak aanspande, zou Google 87% van de digitale advertentiemarkt in handen hebben en ook over de dominante advertentietechnologie beschikken, waardoor adverteerders en uitgevers eigenlijk geen andere keuze hebben dan de producten van Google te gebruiken. Op die manier kan het bedrijf zonder veel problemen een groter deel van de advertentie-inkomsten voor zichzelf opeisen.
Google krijgt deels gelijk
Google heeft de rechtszaak wel niet over de hele lijn verloren. Zo ging de rechter niet mee in de visie van de overheid dat bepaalde overnames van advertentietechnologie door Google, zoals die van DoubleClick, de concurrentie schaden.
Wel oordeelde de rechter dat Google een te dominante positie heeft tegenover uitgevers. Daar is het bedrijf het echter niet mee eens. Het stelt dat uitgevers voldoende alternatieven hebben om advertenties op hun websites weer te geven, maar dat ze simpelweg vaak voor Google kiezen omdat dat nu eenmaal de beste keuze is.
Google is van plan om dat laatste oordeel van de rechter aan te vechten. De uiteindelijke afloop zal dus sowieso nog afhangen van het resultaat van die beroepsprocedure.
Verplichte opsplitsing?
De uitspraak nu zet de deur verder open naar een verplichte opsplitsing van Google. In augustus vorig jaar werd in een andere, gelijkaardige zaak ook al geoordeeld dat Google een monopolie heeft inzake online zoekresultaten. De rechter in die zaak buigt zich nu over de eis van het Department of Justice dat Google verplicht wordt opgesplitst. Eenzelfde eis wordt nu ook aan de rechter in de huidige zaak rond online advertenties voorgelegd.
Het verdere verloop van deze hele kwestie zal dus afhangen van de lopende beroepsprocedures enerzijds en de verdere uitspraken van de rechters omtrent de eis tot opsplitsing anderzijds. De praktijk leert echter dat het opsplitsen van grote, machtige techgiganten als Google zelden gebeurt. Het feit dat Google op sommige punten gelijk heeft gekregen, is vaak een argument dat aangehaald wordt om eerder voor kleinere hervormingen te kiezen dan voor een drastische opsplitsing.