Meta gaat gesprekken met zijn AI-chatbot gebruiken voor advertenties

Dat bedrijven als Meta niet alleen uit ‘goodwill’ AI-chatbots uit de grond stampen, is natuurlijk geen verrassing. Uiteindelijk moeten ze er ook geld aan verdienen en bij Meta is de oplossing al aangekondigd: gesprekken worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Vroeg je de AI om relatieadvies? Wacht dan maar op advertenties over datingplatformen.
Meta geeft zelf ook voorbeelden van hoe de ‘feature’ werkt. “Als gevolg hiervan (van het analyseren van je berichten, nvdr.) krijg je mogelijk aanbevelingen voor wandelgroepen, berichten van vrienden over wandelroutes of advertenties voor wandelschoenen te zien”, licht de socialemediagigant toe, als je vaak met de AI chat over wandelen.
Dit betekent dus dat je niet alleen advertenties te zien krijgt over die onderwerpen, maar dat Meta ook je Facebook- en Instagram-feeds erop aanpast. Meta spreekt daarbij over “nog een onderdeel van de input dat de personalisatie van feeds en advertenties zal beïnvloeden.”

Opt-out? Zeker niet.
Nieuw is het personaliseren van advertenties natuurlijk niet. Op het internet word je al sinds jaar en dag gevolgd met cookies om je ervaring te personaliseren. Bezocht je even een website van een reisbureau? Grote kans dat je niet veel later overal banners van diezelfde organisatie te zien krijgt. Meta zet dat nu simpelweg door naar zijn AI-chatbot, al is dat wel een primeur: meestal worden een-op-eengesprekken uitgesloten van analyse voor advertenties, maar Meta legt dat nu naast zich neer.
Van een opt-out is bovendien geen sprake. Zodra je met Meta AI hebt gesproken, gebruikt het bedrijf de data voor gepersonaliseerde advertenties. Meta belooft wel dat bepaalde onderwerpen niet voor advertentiedoeleinden worden ingezet, zoals religie en politieke standpunten. Zoals we wel vaker zien bij AI, is het echter niet de vraag óf maar wanneer gesprekken verkeerd worden geïnterpreteerd en zulke gegevens alsnog gebruikt worden.
Niet in de Europese Unie
Voor Europese gebruikers van Meta AI is er voorlopig wel wat ‘goed nieuws’: de feature komt namelijk nog niet naar de EU. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de strenge EU-regels over het gebruik van gegevens voor AI. Die verhinderden Meta naar eigen zeggen eerder al om de chatbot in de EU te lanceren. Hoewel Meta AI nu wel in de Unie beschikbaar is, lijkt de socialemediagigant de uitrol alsnog voorzichtig aan te pakken.
Elders in de wereld, met uitzondering van Zuid-Korea, wordt de feature op 16 december geactiveerd. Gebruikers krijgen dan nog wel een melding te zien op Instagram en Facebook over hoe Meta AI-gesprekken worden gebruikt.











