Opvallend: twee Amazon Prime-bezorgdrones crashen tegen kraan

Beide Prime Air-drones crashten tegen dezelfde kraan in Tolleson, Arizona, op nog geen 3,5 km van het Amazon-magazijn in Phoenix. Bij het ongeval zijn geen gewonden gevallen, maar de Federal Aviation Administration (FAA) zal het incident wel onderzoeken. Hoe het kon gebeuren dat de drones tegen de kraan zijn gecrasht, is niet duidelijk.
Amazon zegt alleen gebruik te maken van zijn Prime-bezorgdrones als de weersomstandigheden dit toelaten. Bovendien worden ze alleen overdag ingezet om goed zicht te garanderen, wat met camera’s ’s nachts lastiger is. Inmiddels heeft Amazon in elk geval toegezegd te stoppen met het afleveren van pakketjes met drones.
Amazon-dronebezorging
De Amerikaanse retailer begon al in 2022 met het afleveren van pakketjes met drones. Dat avontuur startte in de staat Texas, waar dronebezorging allerminst futuristisch bleek. Zo konden de Prime-drones in de beginperiode slechts zeer kleine items bezorgen en zorgden ze vooral voor irritaties bij omwonenden van het magazijn nabij College Station, Houston (TX).
Het geluid van de drones werd bijvoorbeeld vergeleken met “een buurman die de hele dag zijn bladblazer laat draaien.” Honderden inwoners keerden zich daarop tegen de drones, waarna het project daar later zelfs werd stopgezet. In Phoenix, Arizona, is daar (nog) geen sprake van. Amazon kreeg in mei zelfs toestemming om meer typen producten, waaronder iPhones, AirTags en AirPods, af te leveren met zijn MK30-drone.
Daarvoor mag Amazon inmiddels ook buiten direct zicht (beyond visual line of sight) vliegen, zodat het zijn bezorggebied flink kon uitbreiden.
Toekomstmuziek in Europa
Voorlopig blijft dronebezorging vooral een experiment in de VS. Incidenten zoals dat van deze week zullen het sentiment rond Prime Air-bezorgdrones ook niet bepaald helpen.
Of drones ooit naar Europa komen? Die kans lijkt relatief klein, ook al omdat er in Europa met andere last-milebezorgdiensten wordt geëxperimenteerd. Bovendien zou Amazon daar eerst toestemming voor moeten krijgen van de lokale luchtvaartautoriteiten.











