Japan dreigt zonder Asahi bier te zitten door cyberaanval

Door deze cyberaanval liggen bestellingen, leveringen en klantenservice plat en dreigen de voorraden van Asahi’s populairste bier, Super Dry, binnen enkele dagen uitgeput te raken.
Asahi, dat naast zijn iconische bier ook Nikka-whisky, frisdranken en andere voedingsproducten op de markt brengt, moest de productie in bijna al zijn 30 Japanse brouwerijen stopzetten. Niet omdat de machines defect zijn, maar omdat de distributie en vooral ook de bestellingen volledig afhankelijk zijn van het getroffen IT-systeem. “Er is voorlopig geen zicht op herstel. Gewone leveringen blijven opgeschort”, verklaarde een woordvoerder aan Agence France-Presse.
Voor de Japanse horeca en detailhandel wordt het tekort nu al gevoeld. Restaurants en izakaya’s (kleine kroegjes) die doorgaans enkel Asahi op tap hebben, melden dat hun laatste vaten bijna leeg zijn. Hierdoor moeten sommige leveranciers noodgedwongen tijdelijk overstappen op concurrenten zoals Sapporo. Veel ondernemers vrezen dat hun vaste klanten teleurgesteld zullen zijn en wellicht afhaken. Supermarktketens zoals Lawson en FamilyMart bereiden zich eveneens voor op lege schappen.
Noodoplossingen en vertragingen
Om de schade te beperken, is Asahi inmiddels overgestapt op handgeschreven bestellingen die medewerkers persoonlijk ophalen bij klanten. Ook zijn de eerste leveringen met de hand verwerkt, maar dat proces gaat veel trager dan normaal. Intussen heeft het bedrijf de geplande lancering van een reeks nieuwe producten noodgedwongen uitgesteld.
Asahi werkt samen met de Japanse politie om de aanval te onderzoeken. Het gaat vermoedelijk om ransomware, al zijn daarover nog geen details bekendgemaakt. Volgens het bedrijf zijn er vooralsnog geen klantgegevens gelekt en blijven de internationale vestigingen buiten schot.
Super Dry is met 73 miljoen verkochte kratten in 2024 een van de populairste bieren in Japan. Het vooruitzicht dat deze massabier plots van de markt verdwijnt, zorgt dan ook voor nerveuze blikken bij zowel consumenten als handelaars. Mocht de IT-storing nog dagen aanslepen, dan kan het zo zijn dat een groot gedeelte van Japan zonder Asahi komt te zitten.











