Neato-robotstofzuigers werken nu al helemaal niet meer met hun apps

Neato-moederbedrijf Vorwerk beloofde in 2023 de clouddiensten voor zijn robotstofzuigers nog tot en met 2028 in de lucht te houden. Door die belofte zet Vorwerk nu alsnog een streep, luidt de boodschap op de supportpagina van Neato.
Als reden voor het uitfaseren van de clouddiensten zegt Vorwerk dat “cybersecuritynormen, complianceverplichtingen en wetgeving aanzienlijk zijn aangescherpt.” De infrastructuur die momenteel wordt gebruikt voor Neato-robotstofzuigers is daar echter niet op ingericht, laat Vorwerk weten. “De bestaande cloudinfrastructuur kan niet langer op een betrouwbare en toekomstbestendige manier worden onderhouden”, schrijft het bedrijf.
Het upgraden van de diensten zou daarbij ‘geen zin hebben’. Het zou Vorwerk in ieder geval niet in staat stellen “het niveau van duurzaamheid en kwaliteit te garanderen dat klanten van ons mogen verwachten.” Daarom besloot de ontwikkelaar om de ondersteuning volledig te beëindigen. De clouddiensten worden nu geleidelijk stopgezet, waardoor je je Neato-robotstofzuiger niet meer via de app kan bedienen.
Garantie blijft behouden
Voor wie nog een Neato-robotstofzuiger met garantie in huis heeft, verandert er niets aan dat aspect. Vorwerk zegt nog steeds garantiekwesties te behandelen. Ook blijven robotstofzuigers van Neato gewoon functioneel, maar verliezen ze simpelweg alle functies die in de app zaten. Je kan de stofzuiger hierdoor alleen nog lokaal bedienen door op de startknop te drukken.
Veel stofzuigers met garantie zullen er waarschijnlijk niet meer zijn. Neato stopte in 2023 met de ontwikkeling en verkoop van robotstofzuigers, waarna het bedrijf werd gesloten. De Vorwerk Groep nam toen de verantwoordelijkheid over, maar bouwt die nu alsnog af.












