Samsungs smartphone-marktaandeel zakt naar absoluut dieptepunt

Wereldwijd was Samsung tot ergens eind 2021 steevast de grootste smartphonefabrikant. Qua gebruikersaantallen dan toch, maar sindsdien is het marktaandeel sterk weggezakt, blijkt uit cijfers van Statcounter. Anno september 2025 is het marktaandeel zelfs onder de 20% gedoken: nog 19% van alle telefoons wereldwijd draagt het Samsung-logo.
13,2% in de min voor Samsung
Bij Apple was die daling minder sterk: terwijl Samsung in 2023 een forse krimp doormaakte, zag Apple zijn marktaandeel nog groeien. Die groei is er inmiddels ook uit: het marktaandeel van iPhones kromp sinds juli 2025 al met bijna drie procentpunt naar 24,5%. Apple blijft voor nu dus ’s werelds grootste smartphonefabrikant en heeft vergeleken met tien jaar geleden ook wat marktaandeel (+1,7%) gewonnen, terwijl Samsung als verliezer uit de bus komt (-13,2%).

Dat zowel Apple als Samsung marktaandeel inleveren, heeft alles te maken met concurrentie uit China. Merken als Xiaomi, OPPO en Vivo zijn de afgelopen jaren gestaag gegroeid, ook in de EU en andere westerse markten. Bij Xiaomi en OPPO (waar ook OnePlus onder valt) zagen ze hun marktaandeel met liefst een factor 18 groeien. Maar de groei van deze merken komt ook vooral uit Azië, waar Samsung de afgelopen tien jaar 20,8% van zijn marktaandeel verloor. Apple wist dan wel weer een bescheiden plusje (3,1%) te halen in Azië.
Waarschijnlijk zet die groei de komende jaren door, onder andere vanwege druk van de Chinese overheid. Die verplicht ambtenaren om met Chinese toestellen aan de slag te gaan, maar ook in het bedrijfsleven lijkt die ommezwaai naar lokale merken zijn weg te vinden. Dat is ook meteen de reden dat Huawei bijvoorbeeld nog zo groot is: dat merk verkoopt gigantisch veel telefoons in China.
Innovaties vanuit China
De groei van deze merken in Europa valt dan weer te verklaren door twee hoofdfactoren: prijs en innovatie. Xiaomi-telefoons waren, zeker in de begindagen, veel goedkoper dan wat je voor een ‘westers’ toestel betaalde. Experts wijzen er daarnaast regelmatig op dat telefoons van Chinese merken vaker nieuwe soorten features krijgen, zoals silicium-koolstofbatterijen, wat de toestellen soms indrukwekkender of interessanter laat overkomen.
Wel goed om te weten over de cijfers van Statcounter: dit zijn geen verkoopaantallen, zoals die van bijvoorbeeld Counterpoint Research, maar actuele gebruiksstatistieken. Die kunnen soms een vertekend beeld geven van de populariteit van een bepaald merk: ook telefoons die niet als daily driver gebruikt worden – bijvoorbeeld oude toestellen die nog eens aanstaan – worden bij deze cijfers opgeteld.











