Nieuws

Is deze ALSO, e-bike van Rivian, de toekomst van de fiets?

ALSO TM-B
© ALSO
We worden niet van elke nieuwe e-bike even enthousiast, maar de technologie en innovatie die in de ALSO TM-B zitten, lieten onze monden openvallen. Wordt dit de toekomst?

Modulair, innovatief, vernuftig, uniek qua aanblik en aanpak: de ALSO TM-B heeft het allemaal. Rivian is niet het eerste automerk dat met een e-bike op de markt komt, maar met zijn spinoff ALSO heeft het duidelijk niet de intentie om anderen klakkeloos te kopiëren. Het elektrische mobiliteitsconcept van ALSO staat voor ‘Transcendent Mobility’, met andere woorden: mobiliteit die de huidige mogelijkheden overstijgt. In zo’n wereld stap je vlot over van een elektrische wagen naar een elektrische fiets. Naast de TM-B is er de TM-Q, een quad die je kan gebruiken voor persoonlijk transport maar ook kan inrichten als kleine wagen voor pakketvervoer.

Chris Yu, directeur en mede-oprichter van ALSO, heeft zijn sporen al verdiend bij Specialized, waar hij verantwoordelijk was voor een aantal out-of-the-box ontwikkelingen. Bij dit merk voor micromobiliteit heeft hij duidelijk zijn stempel kunnen drukken op een futuristisch product dat de mogelijkheid heeft om de toekomst van de e-bikemarkt te bepalen. Deze fiets wil een plaats hebben in zowat elk segment van de fietsenmarkt. Daardoor kan je hem gebruiken als stadsfiets, cargobike en zelfs mountainbike.

Enorm veelzijdig

Die veelzijdigheid merk je niet alleen aan de vering van 120 millimeter (dat zie je normaal bij ambitieuze mountainbikes) aan de voor- en achterkant, maar ook aan de drie mogelijkheden om een zadel en bagagedrager bovenop de fiets te klikken. Daarbij kun je namelijk kiezen voor een standaard zadel, maar ook voor een longtail-verlenging (met een bagagedrager met capaciteit voor 34 kg) of een laag, motorfietsachtig zadel. En dat ‘klikken’ mag je letterlijk nemen, want je plaatst dat stuk erop en het vergrendelt automatisch in de fiets. Bovendien kan het zadel voldoende hoog en laag staan, zodat er mensen van 150 tot 203 centimeter op de fiets passen. Aan de voorkant kan je ook een drager monteren met een capaciteit van 11 kilo. Dan heb je naast de optionele spatborden nog tal van tassen en accessoires die erop passen.

De fiets rolt op brede (2,6 inch) banden in een diameter van 24 inch, zodat die kunnen helpen met het comfort. Je kan kiezen voor slicks of noppenbanden, als je zwaarder terrein wil induiken. Met een geïntegreerd voorlicht van 1500 lumen en achterlicht van 250 lumen ben je goed zichtbaar en behoud je het zicht op de weg.

Rond display


Alle info en een deel van de bediening (de rest gebeurt met de toggle naast de remgreep) gebeurt met het ronde touchscreen van 2,75 inch. Dat biedt onder meer bediening van de muziek op je telefoon, maar ook het sluiten van de fiets is softwarematig. Dan is er geen weerstand op de traparmen, vergrendelt het achterwiel, schakelt het scherm uit en kun je dus niet wegfietsen. Kom je dichterbij met je smartphone, dan ontgrendelt de fiets terug. Heb je daarnaast nog het betaalde abonnement, dan krijg je meldingen als er iemand prutst aan je fiets, kan je hem vanop afstand vergrendelen en hem ook tracken via gps. Dat is een service die wat lijkt op die van andere aanbieders.

Opvallend blok in het midden


We moeten het nog hebben over de aandrijving, die duidelijk aanwezig is in het ontwerp van deze e-bike. Die DreamRide pakt uit met stevige cijfers: een koppel van 180 Nm (vergelijk dat maar eens met een standaard e-bike!), assistentie die tot 10x meer is dan je eigen trapkracht en de mogelijkheid om op hellingen tot 30% te fietsen. Nog specialer is dat je niet rechtstreeks die onderhoudsarme Gates-riem kan aandrijven. Jouw kracht wordt elektrisch opgeslagen in een generator en komt zo in de batterij terecht. Daarna is het de software die beslist hoeveel kracht er op het achterwiel komt. Daarbij kies je zelf het gedrag: soepel en rustig of zwaar en snel.

Daarnaast kan je kiezen voor een automatische of manuele ervaring. Bij ‘auto’ kies je gewoon je gewenste trapsnelheid (cadans) en het systeem past zich telkens aan zodat je aan die cadans kan blijven rijden. Bij ‘manual’ krijg je traditionele versnellingen, maar het is de software die die creëert. De ketting slaat dus niet over en je voelt geen vertraging bij het overgaan van de ene naar de andere versnelling. Nog zo’n leuke optie is Hill Flattening, waarbij de ALSO de hellingsgraad checkt en ervoor zorgt dat het klimmen hetzelfde aanvoelt als het fietsen op een vlakke weg.

Regeneratie

Net zoals een elektrische wagen vangt deze fiets de kinetische energie op wanneer je begint af te remmen. Afhankelijk van je instellingen die je zelf kiest, is het eerste, zachtere deel van de remkracht wat wordt opgeslagen als geregenereerde energie. Druk je de remhendel harder in, dan grijpen de hydraulische remmen echt aan. Dat zou als bijkomend voordeel moeten hebben dat je minder snel remblokken moet vervangen.

Usb-c op een e-bike!

Je kan kiezen voor de standaard batterij van 538 Wh of de grote versie van 808 Wh, die jou in optimale omstandigheden tot 160 km ver zou moeten brengen. De batterij kan je vlot uit de fiets halen, zodat je hem als powerbank kan gebruiken (leuk bij een uitje om je telefoon of speaker bij te laden) of gemakkelijk in je kantoor of appartement kan opladen via de snelle usb-c-kabel van 240 watt. Daarmee moet je de grote batterij in twee uur kwart vol krijgen. Kom je ergens terecht met een bijna lege batterij en zonder lader mee, dan kan je gewoon een standaard usb-c-kabel gebruiken. Uiteraard zal die niet zo snel laden als die van 240 W, maar je kan tenminste iets van jus in je batterij tanken. Dat is met de huidige generatie e-bikes veel minder simpel.

Wanneer in Europa?

In de V.S. kan je de ALSO TM-B al bestellen voor 4500 dollar en ontvang je hem in de lente van 2026. Voor Europa is prijs en levertijd nog niet bekend, maar ALSO heeft wel degelijk plannen om een 250-watt-versie te voorzien die voldoet aan de Europese wetgeving. In Amerika rijdt deze fiets aan 45 km/u, dus het valt af te wachten of we enkel een uitvoering van 25 per uur zullen krijgen of ook de optie voor een speedpedelec. We houden deze ontwikkeling in elk geval in de gaten, want deze ALSO heeft onze aandacht getrokken.

Uitgelicht artikel Giant Explore E+ Giant & Liv proppen radar, alarm & Find My in e-bikes

e-bikesnieuwsrivian

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals