Eerste e-bike met veiligere en betere semi-solid-statebatterij komt eraan

De li-ionbatterij die we kennen van in e-bikes en andere voertuigen en apparaten kan zich nog maar moeilijk verbeteren. Alle ogen kijken richting de vastestofbatterij als natuurlijke opvolger, maar er is nog een tussenoplossing. De semi-solid-statebatterij of halvastestofbatterij gebruikt geen vloeibare elektrolyten zoals bij li-ion, maar halfvaste elektrolyten, en dan nog in kleinere dosissen. Zo krijg je meer energiedichtheid. Dat levert een efficiëntere, lichtere en veiligere accu op.
T&D, dat een zusterbedrijf is van het bekendere Bafang, pakt nu uit met zo’n halfvastestofbatterij voor e-bikes. Die komt in verschillende formaten, zowel voor een accu die verdwijnt in de schuine buis als voor eentje die je op de fiets moet klikken. T&D stelde de nieuwigheid voor op EICMA 2025, de tweewielerbeurs in Milaan. Volgens Electrek zou de woordvoerder hebben gemeld dat er nog dit jaar een e-bike met een dergelijke accu op de markt zal komen.
Het opvallendste dat je op de site van T&D kan lezen over de accu, is dat je hem volledig kan doorprikken zonder dat dit gevaar oplevert. Dat doe je dus best niet met je huidige e-bikebatterij. Dat toont aan hoeveel veiliger zo’n halfvastestofbatterij is. Daarnaast is zo’n accu beter geschikt voor snelladen en hou je na 1500 laadbeurten nog altijd 70% van de originele capaciteit over.
Lichter en compacter

Afhankelijk van het type accu krijg je met zo’n halfvastestofbatterij een energiedichtheid van 250-350 Wh/kg, terwijl dat bij li-ion maar 150-250 Wh/kg is. Dat betekent dus dat je met een lichtere accu evenveel wattuur opbrengst kan krijgen of dat je met een even grote accu een grotere capaciteit kan krijgen. Dat opent veel mogelijkheden voor zowel lichte e-bikes als krachtigere elektrische fietsen en voertuigen.
Bovendien zijn de cellen in zo’n accu compacter. Die zijn namelijk vlak en laten zich daardoor gemakkelijk stapelen. Bij li-ion zijn dat cilinders, waardoor je ruimte verliest bij het stapelen. Een compactere accu laat elegantere integratie in de e-bike toe.
Dan is het enkel nog afwachten hoeveel een e-bike met een halfvastestofbatterij zal kosten en hoeveel merken ermee op de markt zullen komen.











