Parkeer je Porsche Cayenne boven de mat en hij laadt op

Net zoals je jouw telefoon op de draadloze lader kan leggen, zal je de nieuwe, volledig elektrische Porsche Cayenne kunnen opladen op de optionele vloerplaat. Voor dat gebruiksgemak zal je wel die vloerplaat van 7.000 euro moeten kopen die vanaf 2026 verkrijgbaar wordt. Daarmee laadt de auto aan 11 kW op. Een laadpaal of -box heb je dan niet meer nodig, wat het gebruiksgemak verder bevordert. Je moet alleen nog recht kunnen parkeren. Als we ons laatste bezoek aan de supermarktparking er even in gedachten bij halen, blijkt dat voor sommigen toch een moeilijke opdracht.
Alle begin is exclusief

De Cayenne Electric oogstte bij de introductie al veel bewondering. Zeker de Cayenne Turbo Electric springt in het oog met zijn 1.156 pk. Combineer dat met de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 2,5 seconden en je krijgt er een garantie op een bezoek aan de nekkliniek bij. Die Turbo start vanaf 171.421 euro, dus we laten deze unieke snelheidservaring nog even over aan de meer gegoede burger. Ook de ‘gewone’ Electric moet al minimaal 108.147 euro kosten. En dan krijg je maar 442 pk! Hoe kun je daarmee je buren nog onder ogen komen …
Om maar te zeggen: dat draadloze laden is voorlopig nog voorbehouden aan deze exclusieve wagen. Het is dan ook uitkijken naar wanneer dit type vloerplaat ook beschikbaar wordt voor meer standaard voertuigen. Of nog beter: wanneer we het in het straatbeeld zien verschijnen voor universeel gebruik.
De Porsche Wireless Charging-vloerplaat meet 117 of 78 centimeter en is 6 centimeter hoog. Hij weegt zo’n 50 kilo. Daardoor kun je hem zowel in je garage als op je oprit plaatsen. Je moet hem enkel rechtstreeks verbinden met het stopcontact. De efficiëntie van de energieoverdracht bedraagt 90%. Dat betekent dat je wel degelijk een verlies van 10% hebt. De laadkracht van 11 kW is wel voldoende om wagens vlot op te laden, dus je moet geen schrik hebben dat het veel slechter werkt dan via de gewone laadkabel.
Correct parkeren

De vloerplaat kun je trouwens niet gewoon gebruiken met andere elektrische wagens. Ook op de wagen is de juiste hardware nodig. De Cayenne Electric zal de eerste zijn die is uitgerust met de Wireless Charging-pre-installatie en met de Wireless-voertuigplaat. Die ontvangunit zit uiteraard onderaan de wagen en is beschermd tegen steeninslag en weerinvloeden. Om te kunnen opladen, moet die plaat van het voertuig dicht genoeg tegen de vloerplaat zitten. Daarom zakt de Cayenne enkele centimeters om te kunnen laden. De plaat heeft bewegingsdetectie, zodat die het laadproces kan onderbreken als er een kat of ander dier tussen het voertuig en de vloerplaat komt genieten van een warm nest. Ook metalen voorwerpen die op de plaat liggen, merkt het op, zodat die niet kunnen opwarmen.
Het zal zaak zijn om correct boven de laadmat te parkeren. Daarbij zal de parkeerassistent in jouw kostbare Porsche je helpen om de optimale laadpositie te vinden. Daarna kan de energieoverdracht via het magnetische veld opstarten.












