Tesla Full-Self Driving nu ook onderweg naar België en Nederland

Tesla zegt in een bericht op X (voorheen Twitter) dat het “al meer dan 12 maanden” werkt aan de introductie van Full Self Driving in de EU. Het zou inmiddels al demosessies hebben gegeven aan bijna alle verkeerstoezichthouders in de Europese Unie en “miljoenen kilometers veilig hebben afgelegd” in 17 Europese landen. Nu volgt echter een grotere horde voor Tesla: de goedkeuring om FSD aan te bieden aan Europese bestuurders.
Een proces dat volgens Tesla gepaard gaat met het voldoen aan bestaande EU-wetgeving voor autonome wagens, maar ook met ongerept terrein. Voor bepaalde mogelijkheden zijn er namelijk, in EU-verband dan toch, nog geen afspraken gemaakt. Dat geldt voor het gebruik van Tesla’s level 2-systemen buiten de snelwegen, evenals systeemgeactiveerde baanwijzigingen waarbij een bestuurder zijn handen niet aan het stuur houdt.
Ontheffingen aanvragen
Vanwege die beperkingen, wat Tesla toewijst aan ‘verouderde wetgeving’, is FSD momenteel verboden in de EU. FSD dermate aanpassen dat het wél zou voldoen aan de Europese wet- en regelgeving, ziet het merk dan weer niet zitten. “Hoewel we FSD hebben aangepast om zoveel mogelijk te voldoen aan wat logisch en redelijk is, zullen we de veiligheid van een beproefd systeem niet opofferen of de bruikbaarheid voor klanten wezenlijk verslechteren.”
In plaats daarvan zegt Tesla met de Nederlandse verkeerstoezichthouder RDW te werken om op case-by-casebasis goedkeuring te krijgen. Hiervoor levert de autofabrikant bewijzen aan bij het RDW dat een functie veilig genoeg is, waarna de instantie ontheffing kan verlenen. Hoewel de toestemming dan niet in de wet verankerd is, mag Tesla FSD wel aanbieden in de EU. Momenteel blijft het wel koffiedik kijken hoe groot de kans is dat die ontheffingen er komen.
Tesla: uitslag in februari 2026
Het RDW zou volgens Tesla ‘gecommitteerd zijn’ om in februari 2026 goedkeuring te geven voor FSD. Dat gaat dan om nationale goedkeuring, wat betekent dat de autonome rijhulp alleen bij onze noorderburen is goedgekeurd. Doorgaans sluiten andere Europese toezichthouders zich echter bij zo’n besluit aan, waardoor het pad vrijkomt om FSD in heel Europa te lanceren.
Wat je concreet kan met FSD? Net wat meer dan met Autopilot: het is de bedoeling dat de level 2 autonome rijhulp je van A naar B kan rijden zonder dat je moet bijsturen. Wel is het in principe nog verplicht, ook in de VS, om je handen aan het stuur te houden. FSD wordt intussen ook in verband gebracht met heel wat Tesla-ongelukken in de VS.














