Tesla maakt Full-Self Driving nog wat gevaarlijker met ‘Mad Max’-modus

Mad Max is geen onbekende feature voor Tesla-liefhebbers. Het was in 2018 onderdeel van de reguliere Autopilot, maar verdween later uit de EV’s van het Amerikaanse merk. Zeven jaar later maakt Mad Max echter een comeback, en ditmaal voor Full-Self Driving, waarmee Amerikaanse Tesla’s zelfstandig – zij het onder supervisie – kunnen rondrijden.
Net als in 2018 zorgt Mad Max er nu voor dat Tesla’s agressiever rijden. Zo wisselen ze vaker van baan om in te halen en voegen ze sneller in wanneer daar ruimte voor beschikbaar is. Maar, zo meldt Electrek, ze gaan er ook een heel stuk sneller door rijden. Dat gaat niet eens om kleinere overtredingen, maar bijvoorbeeld om snelheidsoverschrijdingen van meer dan 24 km/u (15 mph).
Ook zouden Tesla’s in de Mad Max-modus vaker stopborden negeren, met alle risico’s van dien. Het gaat overigens om een andere functie dan de ‘opschieten’-modus, die er al voor zorgt dat je Tesla zo vaak mogelijk de snelheidslimiet aanhoudt, maar eveneens wordt aangeschreven als agressief en onnodig gevaarlijk.
Tesla ligt al onder vuur
Dat Tesla de Mad Max-modus juist nu opnieuw introduceert, is opvallend. Het bedrijf ligt sinds kort namelijk onder een vergrootglas van de Amerikaanse verkeersveiligheidsinstantie NHTSA. Specifiek onderzoekt de overheidsinstantie ruim vijftig klachten over overtredingen waarbij Full-Self Driving betrokken was. Ook kijkt ze naar diverse crashes waarbij FSD mogelijk als oorzaak aangewezen kan worden.
En het is niet de eerste keer dat Tesla onder vuur ligt vanwege zijn zelfrijdende technologieën. Zo opende de NHTSA in 2021 een onderzoek naar ongelukken met de techniek. In 2023 volgde een officiële terugroepactie met software-update om Autopilot veiliger te maken. Grote kans dat er eenzelfde gevolg gegeven wordt aan het nieuwe onderzoek van de NHTSA, al blijven ze bij Tesla benadrukken dat de bestuurder eindverantwoordelijk is: FSD is niet zelfrijdend, klinkt het.











