Speedpedelec van Diamant biedt slimme oplossingen

Diamant is een Duits merk dat onder de vleugels van Trek bouwt aan een betrouwbaar gamma stevige fietsen en e-bikes. De Suvea is al bekroond en ook door ons getest. Nu wordt die familie uitgebreid met de nieuwe Suvea Speed. Zoals de naam laat vermoeden, is dat een speedpedelec. De jongste Bosch Performance Speed-motor biedt ondersteuning tot 45 km/u, terwijl Bosch eBike ABS de veiligheid bewaakt.
Denk je bij bepaalde foto’s van deze fiets dat er een model met lage instap en een apart model met horizontale bovenbuis is? Dat is de gepatenteerde Accessory Bar. Die vormt de Suvea Speed om tot een multifunctionele fiets. Er is dus maar één model, mét lage instap. Die optionele buis van 99,99 euro, die niet nodig is voor de stevigheid, plaats je erin als je bijvoorbeeld een paar tassen extra wil meenemen. Diamant wil deze Suvea Speed in de markt zetten als een snelle, maar comfortabele speedpedelec.

Motor- én remkracht
Trek heeft al speedpedelecs met Bosch Performance Speed-motor, maar voor Diamant is dit de eerste fiets met de snelste Bosch. Hoewel een achterwielmotor zoals van een Stromer of Opium beter is in het aanhouden van de topsnelheid, levert zo’n Bosch-middenmotor een veel natuurlijkere ondersteuning. Het hangt er dus wat vanaf wat je exact zoekt in een speedpedelec. Dit Smart-systeem kan je zelf nog wat afstellen in de app, zodat het nog beter bij jou past.
De interne accu heeft een capaciteit van 800 Wh die je kan vergroten met de optionele Bosch Powermore-accu van 250 Wh. Die bevestig je ter hoogte van het achterspatbord. Hij weegt maar anderhalve kilo en is compact, maar hij kan het verschil betekenen tussen moeten opladen op kantoor of niet.


Het compacte Purion 200-display zit verwerkt in de bedieningseenheid maar kan je uitbreiden door je telefoon in de Bosch Smartphone Grip te klemmen. Zo heb je toegang tot de Bosch-app en kun je op routes navigeren.
Voor het eerst rust Diamant een e-bike uit met Bosch eBike ABS. Zeker bij de hogere snelheden van een speedpedelec kan het nuttig zijn dat zo’n systeem verhindert dat het voorwiel blokkeert. Zo kom je ook op natte wegen, los grind of bij plotseling remmen veilig tot stilstand. Dat is dan ook een veiligheidsinstrument dat we graag meer zouden zien bij snelle e-bikes. De Magura Gustav Elite-schijfremmen met vier zuigers en met rotors van 203 mm zijn in elk geval krachtig genoeg.
Slimme derailleur of riem

Beide versies van deze Diamant zijn dus gebouwd op dezelfde basis, maar schakelen op een verschillende manier. De Suvea Style Speed heeft met de Enviolo HD een traploze, onderhoudsvriendelijke versnellingsnaaf in combinatie met een Gates-riemaandrijving. De Suvea Trip Pro Speed heeft dan weer de elektronische en automatische schakeling van Shimano Cues Di2 11-speed. Die kan je instellen zodat je zelf schakelt met de knoppen of dat je het systeem laat schakelen aan de hand van je gewenste trapritme. Bovendien heeft deze uitvoering met de Fox 36 een verfijndere voorvork dan de Suntour Mobie 34 van de Style en kan je de verende zadelpen 10 centimeter laten zakken. Beide hebben de voortreffelijke Supernova-verlichting. De Style is één kilo zwaarder dan de Trip Pro, die 30,4 kilo weegt. Allebei kosten ze 6.899 euro.
Slimme drager en AirTag-integratie
Naast de optionele Accessory Bar is er nog de Clever Rack Pro. Deze bagagedrager is ontwikkeld met Ortlieb, geschikt voor 27 kg, compatibel met MIK HD en voorzien van de gepatenteerde D-Wings die bagage én frame beschermen. Handig bij een eventuele diefstal: je kan een AirTag plaatsen in de motorbehuizing. Die kan je bereiken via het vlot te openen luik voor de batterij.
Ten slotte leuk voor wie duurzaamheid hoog in het vaandel draagt: het aluminium van het frame is geproduceerd met 100% schone energie. Dat vermindert de CO₂-uitstoot van de frameproductie met meer dan 50% en verlaagt de totale uitstoot van de e-bike met 15-20% ten opzichte van traditionele aluminium fietsen.
De Suvea Speed kan je vanaf nu bekijken en testen bij geselecteerde dealers. Hij is telkens beschikbaar in twee maten.













