Diamant Suvea Style review: premium SUV onder de e-bikes

Diamant Suvea Style zijkant
© TechPulse / Jeffrey van de Velde
Voordelen
Foutloze Bosch Performance CX-motor
Prettige vering (voorvork en zadel)
Hoogwaardige afwerking van frame
Enviolo-naafversnellingen schakelen snel en precies
Indrukwekkend bereik
Nadelen
Relatief hoog gewicht
Batterijklep niet vergrendeld
Aanbevolen prijs: €5.999
Waar te koop?
Diamant Suvea Style
Totaalscore 9
Diamant, de oudste fietsfabrikant van Duitsland, is gearriveerd in België en Nederland. De Suvea Style is het topmodel van de e-bikereeks van Diamant en dat zie je ook: hij heeft (bijna) alles wat je van een high-end elektrische fiets mag verwachten. De vraag die overblijft, is of het ook echt een goede e-bike is.

Diamant maakt sinds 2004 deel uit van de Amerikaanse fietsreus Trek. Onder leiding van Trek heeft het merk een fors e-bikesegment uitgebouwd. Begin 2025 stelde Diamant daarin twee nieuwe modellen voor: de Suvea en de Zing. De Suvea geldt als de ‘SUV’ onder de e-bikes, terwijl de Zing is gericht op sportievere ritten. Voor deze test richten we ons op de Suvea en wel specifiek op de Diamant Suvea Style. Van elk model biedt Diamant namelijk verschillende uitvoeringen aan. In het geval van de Suvea kan je kiezen uit de ‘Trip Pro’, ‘Trip Plus’ en ‘Style’. Die laatstgenoemde is bedoeld voor meer alledaagse ritten, zoals woon-werkverkeer, maar met een vleugje sportiviteit. Bovendien is de Style de onderhoudsarme variant: hij heeft geen ketting of derailleurversnellingen.

SUV onder de e-bikes

Het eerste wat opvalt wanneer je de Suvea ziet staan, is het forse, statige frame, dat qua robuustheid doet denken aan de Eclipse C380 van Gazelle. Net als de Eclipse is de Suvea Style van Diamant een echte SUV, al is het er helaas een die je niet droog houdt als het regent. Alles, van voor tot achter, is luxueus afgewerkt: ons testmodel kwam in ‘Mitternachtsblau’, een kleur die prachtig contrasteert met de bruine, klassiek ogende banden. Dat zijn overigens Schwalbe Super Moto X-banden: ideaal voor zowel zomerse als natte omstandigheden. Naast donkerblauw levert Trek de fiets ook in Lehmbeige (lichtbruin) en Heugrün (lichtgroen). Vooral die laatste kleur springt in het oog en geeft de fiets een nog luxueuzere uitstraling.

Over de lakkwaliteit kunnen we kort zijn: die is uitstekend. Zelfs na enkele weken testen zijn er nauwelijks krasjes bij gekomen, terwijl de e-bike in een gedeelde stalling stond. Mooi detail is dat ook de batterijklep is mee gespoten en dezelfde afwerking heeft gekregen. Een nadeel is wel dat die klep niet vergrendeld is. Parkeer je de fiets in de stad, dan kan iemand de batterijklep eenvoudig meenemen. Voor de batterij zelf is wél een sleutel vereist.

Diamant Accessory Bar
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Elders is de afwerking eveneens subliem: de kabels lopen netjes het frame in bij het stuur, met uitzondering van de remkabels vooraan. De bagagedrager voelt bovendien stevig aan, kan tot 27,5 kg dragen en is geschikt voor MIK-accessoires. Wil je meer accessoires meenemen, dan kan je de ‘Accessory Bar’ bestellen, waaraan je diverse extra’s kan bevestigen. Hoewel de fiets met accessoirestang mogelijk nog indrukwekkender oogt, viel de bouwkwaliteit hiervan enigszins tegen: de bovenkant is van plastic en buigt vrij snel door. Bovendien sluit de stang niet perfect aan op het frame, wat jammer is voor een accessoire dat Trek zelf ontwikkelt. Het is een kleine smet op wat verder een werkelijk prachtige en indrukwekkend ogende e-bike is. Uiteraard valt over smaak niet te twisten, maar het ontwerp kan ons in elk geval zeker bekoren.

Krachtigste Bosch-motor

Van een elektrische fiets in deze prijsklasse mag je niets minder verwachten dan het beste op het vlak van aandrijving. Gelukkig hebben ze daar bij Trek niet op bespaard: bij de pedalen vind je de krachtigste Bosch-motor die op dit moment beschikbaar is, de Performance Line CX. Die levert een maximaal koppel van 85 Nm bij een vermogen van 250 watt. Via de eBike Flow-app kan je bovendien allerlei eigenschappen van de motor aanpassen, daarover later meer. Het is een motor die we kennen uit vrijwel alle high-end elektrische fietsen (waaronder de Gazelle Eclipse) en die bekendstaat om zijn uitmuntende prestaties.

Die reputatie maakt hij ook op de Diamant Suvea waar. Zowel op de steilere hellingen van de Kempen (van bergen is hier echt geen sprake) als bij stevige tegenwind stuwt deze motor je moeiteloos vooruit. Zeker in de ‘Turbo’-stand komt zijn rauwe kracht tot uiting, terwijl je in de andere standen al wat sneller zelf moet meewerken. Kost het je alsnog te veel inspanning, dan kan je altijd van verzet wisselen. Bij de Suvea Style hoef je daarvoor niet te stoppen met trappen, wat bij veel naaf- of derailleurversnellingen wél het geval is. Dat komt door de Enviolo Heavy Duty-versnellingsnaaf, een traploze naafversnelling. Je werkt dus niet met vaste verzetten (zoals 1 tot 8), maar stelt de gewenste trapfrequentie of weerstand nauwkeurig zelf in. Dat maakt deze naaf ideaal als je geregeld snel wilt schakelen; het werkt bovendien vlotter dan bij traditionele systemen. Een nadeel is wel dat we tijdens het rijden soms ongemerkt de draaiknop van de Enviolo-naaf verdraaiden, omdat er relatief weinig weerstand op zit. Na verloop van tijd raak je daar gelukkig aan gewend en houd je het stuur op zo’n manier vast dat je de knop niet onbedoeld bedient.

Bosch Performance Line CX-motor
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

De combinatie van de Bosch-middenmotor en Enviolo-versnellingsnaaf zorgt over het algemeen voor een rustige, comfortabele rijervaring, precies wat je verwacht van een ‘SUV onder de e-bikes’. Van een sportieve rijstijl is geen sprake, maar de aandrijflijn maakt het wel mogelijk om vrijwel moeiteloos lange afstanden af te leggen. Wij rijden voor onze testcycli regelmatig ritten van 40 kilometer en die waren op de Suvea Style voorbij voor we het wisten. Dat komt mede doordat je bij de Suvea echt nog zelf aan het fietsen bent: je kan de trapfrequentie nauwkeurig afstemmen, terwijl de motor zijn vermogen aanpast op zowel je trapfrequentie als de kracht die je levert. Dat zorgt voor een rijgevoel dat bijzonder natuurlijk aanvoelt.

Comfortabel van A naar B

Comfort staat ook bij de Suvea centraal. Deze e-bike is bedoeld voor langere afstanden, of dat nu woon-werkverkeer betreft of recreatieve ritten in het weekend. Dat comfort begint bij de brede Schwalbe Moto X-banden, maar de fiets is gelukkig ook uitgerust met een geveerde voorvork (SR Suntour Mobie 34) met een veerweg van maar liefst 100 mm. Zelfs de zadelpen is geveerd. Hoewel dat misschien als een nadeel klinkt, is het juist goed nieuws: veel geveerde zadelpennen zorgen voor een deinend gevoel bij oneffenheden, maar daar heeft de zadelpen van de Suvea Style geen last van. Hij veert subtiel maar effectief en voelt daardoor comfortabeler aan dan spiraalvering. De mate van demping kan je nog naar wens (laten) afstellen. Tijdens onze test reden we met de standaardinstellingen, zoals je die krijgt bij een Trek-dealer.

Ook de zithouding draagt bij aan het comfortabele karakter: je zit rechtop, zodat er zo min mogelijk druk op je polsen en schouders komt te staan. De hoek waaronder je zit, is bovendien aanpasbaar via de verstelbare stuurpen. Samen met de geveerde zadelpen en het Selle Royal Vivo-zadel zorgde dit voor een prettige rijervaring zonder rug- of schouderklachten. Natuurlijk vang je in deze houding iets meer wind, maar dat is voor de Bosch-middenmotor geen enkel probleem. Tegenover al dat comfort staat wel dat de rijbeleving niet echt ‘sportief’ is te noemen. Daarvoor is de fiets net iets te zwaar: hij gaat liever rechtdoor of rustig door de bocht dan dat je er agressief mee instuurt.

Wie op zoek is naar een e-bike waarmee je ontspannen kan cruisen, zit met de Suvea helemaal goed. Zoek je echter een fiets met een sportiever randje – een waarmee je wél hard door de bochten kan – dan moeten we je teleurstellen. Misschien is de FX+ 7 van Trek, een e-bike met uitgesproken sportief Trek-DNA, dan een betere optie. Of dat voor jou een minpunt of zelfs een dealbreaker is, hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeuren.

Gigantisch Bosch-scherm

Wat meteen opvalt, is het gigantische Bosch Kiox 500-display: het grootste ‘Bosch Smart’-display van de Duitse e-bikegigant. Functioneel is dit scherm identiek aan de Kiox 300, maar dan een maatje groter (2,8 inch tegenover 2 inch bij de Kiox 300). Hoewel dat verschil klein lijkt, is de extra schermruimte in de praktijk zeker welkom, vooral wanneer je het display gebruikt voor navigatie via de eBike Flow-app. Navigatieaanwijzingen van routes die je in de Bosch-app instelt, worden namelijk op de Kiox 500 weergegeven. Daarnaast toont het display uitgebreide ritinformatie, zoals de afgelegde afstand, snelheid en de kracht (in watt) die je levert. Het kleurenscherm laat ook zien in welke ondersteuningsstand je rijdt en hoeveel bereik er nog resteert in de verschillende modi die op jouw e-bike zijn ingesteld.

Bosch Kiox 500-scherm
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Welke rijmodi dat precies zijn, kan je zelf bepalen via de eBike Flow-app voor Android en iOS. Standaard zijn dat Eco, Tour+, Auto en Turbo. De Eco-stand is ideaal voor wie energie wil besparen of in de stad rijdt en niet altijd maximaal vermogen nodig heeft. Tour+ zit qua ondersteuning tussen Turbo en Eco in en in de Auto-stand bepaalt de Bosch-motor automatisch hoeveel ondersteuning je nodig hebt. In de app zijn bovendien nog andere modi beschikbaar, zoals Eco+, Tour en Sport. Je kan maximaal vier rijmodi tegelijk tonen op het Kiox-scherm. Maar dat is nog niet alles: je kan ook de ondersteuningsstanden zelf aanpassen. Daarmee bepaal je nauwkeurig hoeveel kracht de motor levert en hoe hij reageert op jouw trapinput.

Hoewel wij e-bikes doorgaans testen in de standaardinstellingen zoals geleverd, is het prettig dat deze personalisatie-opties beschikbaar zijn. Zo kan je de Suvea nog beter afstemmen op jouw rijstijl. Goed om te weten is dat je de app niet nodig hebt om de fiets te gebruiken. Zonder app kan je dan wel niet navigeren of rijmodi aanpassen via het Kiox-display, maar verder functioneert de fiets zoals je mag verwachten.

Batterij van 800 Wh

Een deel van het toch wel forse gewicht van de Suvea Style die wij getest hebben, komt van de 800Wh-batterij. De e-bike is ook verkrijgbaar met een kleinere 600Wh-accu (voor 5.599 euro), maar onze voorkeur gaat uit naar de 800Wh-variant. Het prijsverschil is weliswaar aanzienlijk, maar je krijgt er over de levensduur van de fiets flink wat extra bereik voor terug. Bosch vermeldt bij dit type fiets met de PowerTube 800-accu een gemiddeld bereik van 116 kilometer in de turbostand, tegenover 86 kilometer met de PowerTube 600. Zeker als je er dagelijks mee naar het werk pendelt, is dat grotere bereik een aanzienlijke meerwaarde. In de praktijk kwamen wij zelfs iets boven de opgegeven 116 kilometer uit: we haalden gemiddeld zo’n 130 kilometer per lading in de Turbo-stand.

Een indrukwekkende prestatie, zeker als je bedenkt dat de Gazelle Eclipse met zijn 750Wh-accu ‘slechts’ 95 kilometer haalt. Uiteraard is het bereik sterk afhankelijk van rijstijl, terrein en weersomstandigheden. Hoe dan ook is het een overtuigend pluspunt: als je op 40 kilometer van je werk woont, kan je met deze e-bike moeiteloos heen en terugrijden in de hoogste ondersteuningsstand. Kies je voor een zuinigere rijmodus zoals Eco, dan zijn zelfs twee retourritten mogelijk op één lading. Wel duurt het opladen van zo’n grote accu iets langer. Met de meegeleverde 4A-oplader van Bosch duurt een volledige laadbeurt ongeveer 7 tot 7,5 uur. Voor een halve lading ben je zo’n 2,5 tot 3 uur kwijt. Opladen kan zowel in de fiets als daarbuiten: de accu is eenvoudig te verwijderen met een sleutel.

© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Eindoordeel: Suvea Style

Diamant heeft flink wat ervaring met het maken van (betrouwbare) fietsen en dat merk je ook aan de Suvea Style. De e-bike combineert geraffineerde, onderhoudsarme componenten met een chique ontwerp en premium afwerking. Voor liefhebbers van sportieve fietsen heeft Diamant nog de Zing, maar wie juist als een ‘koning op de troon’ wil rondcruisen, komt uit bij de Suvea en wel bij de ‘Style’-uitvoering, als je zo min mogelijk omkijken naar onderhoud wilt hebben.

Premium is, zoals we ook bij de Gazelle Eclipse hebben gezien, niet goedkoop. Maar de Diamant Suvea voelt gelukkig net zo ‘premium’ aan als het prijskaartje doet vermoeden, mede dankzij de vering, de krachtige Bosch-motor en de traploze Enviolo-naafversnellingen. Als Diamant erin slaagt om de batterijklep in een volgende versie ook te vergrendelen, de accessoirestang te herzien en het gewicht iets terug te brengen, dan zijn we helemaal tevreden.

diamante-bikeselektrische fietsenontspanningtrek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Exclusief: ruim 40% korting op de SwannBuddy4K

Exclusief: ruim 40% korting op de SwannBuddy4K

👉 Bestel nu