Apple brengt AirPods-pairing naar andere bluetoothoortjes met iOS 26.3

Onder de Digital Markets Act is Apple verplicht accessoires van andere fabrikanten toegang te geven tot dezelfde functies als zijn eigen apparaten. De manier waarop je AirPods koppelt aan je iPhone is daar een goed voorbeeld van. Je hoeft alleen de case te openen en de oortjes in de buurt van je iPhone te houden, waarna automatisch een pop-up verschijnt om ze te koppelen. Datzelfde scherm komt er straks ook voor accessoires van derden.
Die belofte heeft Apple gedaan aan de Europese Commissie, die toeziet op de naleving van de DMA. Concreet voegt Apple deze functies toe vanaf iOS 26.3, dat naar verwachting eind januari 2026 beschikbaar komt voor iPhones.
Het gaat daarbij niet alleen om draadloze oortjes of hoofdtelefoons. Alle accessoires die gebruikmaken van zogeheten proximity pairing, waaronder ook smartwatches, kan je straks sneller aan je iPhone koppelen. In principe maakt het niet uit van welke fabrikant de accessoires afkomstig zijn, zolang ze Apples proximity pairing ondersteunen.
Meldingen op smartwatches
Apple doet ook een belangrijke toegeving op het vlak van smartwatches. Tot nu toe kon je op smartwatches van andere fabrikanten wel meldingen ontvangen, maar daar niet op reageren. Daarvoor was een Apple Watch vereist. De DMA maakt een einde aan dat onderscheid, waardoor je straks ook op smartwatches van andere merken op meldingen kan reageren.
De Europese Commissie meldt daarnaast dat ontwikkelaars de nieuwe functies kunnen testen met smart-tv’s, smartwatches en bluetoothoortjes en bluetoothhoofdtelefoons. Ook stelt de Commissie dat de functionaliteit vanaf 2026 in heel Europa beschikbaar komt.
Apple onder vergrootglas
Voor Apple zijn dit bijzondere tijden. De DMA dwingt de techreus om een deel van zijn zogeheten walled garden af te breken. Eerder werd het bijvoorbeeld al mogelijk om appwinkels van derden op iOS en iPadOS te installeren. Ook is de NFC-chip op iPhones inmiddels toegankelijk voor betaalapps van derden.
Voldoet Apple niet aan de eisen van de DMA, waar de Commissie nauw op toeziet, dan kan dat het bedrijf gigantische boetes opleveren. Onder de DMA kan de EU Apple boetes opleggen tot 10% van de jaaromzet.











