SAS: Van data tot de juiste beslissing
SAS is de absolute marktleider in Business Analytics. Met 33,3 procent beschikken ze volgens IDC over een groter marktaandeel dan de negen andere spelers samen. “Vandaag is het belangrijk om data uit een veelvoud aan bronnen snel te kunnen vertalen tot inzichten. SAS kan als analytics tool voor een bepaald departement gebruikt worden, maar we zijn bovenal een enterprise platform: data uit verschillende domeinen in het volledige bedrijf brengen we met elkaar in verband om een totaalbeeld te creëren,” zegt Managing Director van SAS BeLux, Jeroen van Godtsenhoven.
In 2015 kon SAS de verkoop van nieuwe software wereldwijd zien stijgen met 12 procent. Een van die software-oplossingen in het SAS-aanbod is customer intelligence, oftewel de analyse van klantengedrag. In een digitale wereld is dit meer dan ooit voor veel sectoren cruciaal, aldus de Country Manager. “Customer experience is essentieel in de meeste bedrijven, en die begint bij het begrijpen van je klant. Het aantal contactpunten met de klant is daarenboven enorm gestegen in de laatste jaren, en dus krijg je veel meer signalen. Je moet ze analyseren en begrijpen om dan op basis van voorspellende analyses gepaste acties te nemen. Met historische data kan je zo ook aan forecasting doen. Retailers die onze software gebruiken kunnen bijvoorbeeld voor elk winkelpunt voorspellen hoeveel exemplaren van een bepaald product er op een bepaald moment verkocht zullen worden. Met die informatie kan je de juiste beslissing nemen in verband met onder andere je stock en prijsbepaling.”
Door middel van visualisering kunnen die analyses bovendien erg begrijpelijk worden. “Visual analytics, bijvoorbeeld, is een tool die de gebruiker toelaat om op een heel dynamische manier de data visueel te interpreteren. Door die visuele factor is de data veel makkelijker te begrijpen. Daar is veel vraag naar: op korte termijn hebben we meer dan 14.000 actieve klanten die Visual Analytics gebruiken. Gartner geeft SAS Visual Analytics van alle analytics providers de hoogste score voor interactive visualization.”
Embedded analytics is een andere uitdaging die SAS aangaat. Daarmee voorziet SAS analytische modellen die optimaal geïntegreerd worden in het operationele proces. “Neem nu de recommendations in een webshop. Die producten worden proactief voorgesteld. Door een complexer analytisch model te gebruiken kan je een meer geïndividualiseerde ervaring bieden aan de klant, en dat kan door theoretische kennis in operationele processen te integreren.” SAS implementeerde e een innovatieve recommendation-engine voor Shop Direct die bekroond werd met de Retail Technology Initiative of the Year 2016.
“In de toekomst willen we ons uiteraard blijven inzetten op vlak van Customer Intelligence, Fraud Detection & Prevention, Cyber Security, Risk Management en Internet of Things,” verzekert Jeroen van Godtsenhoven. “Daarnaast gaan we nog meer tijd en middelen investeren om dichter bij de klant te staan. Bijvoorbeeld door de markt te segmenteren om meer tijd te spenderen aan klanten die daar behoefte aan hebben. Zo staat ons team in Dublin ter beschikking voor de kleinere bedrijven die gebruik maken van een aantal laagdrempelige producten. Binnen België richten we ons dan tot onze klanten waarmee we vooruit willen met betrekking tot analytics en hun digitale transformatie. Die langetermijnrelaties willen we verder uitdiepen.”
SAS is genomineerd in de categorie Software (Analytics, BI & Big Data) van de Smart Business Awards 2016. Stemmen voor deze awards kan vanaf half april. Ondertussen kan u alle genomineerden alvast bekijken op www.smartbusinessawards.be.