Business, Partnerinfo

HR is het grootste probleem voor scale-ups

© Unsplash
Uit een onderzoek van Mollie bij 200 Belgische groeibedrijven blijkt dat het vinden en behouden van geschikte medewerkers de allergrootste bekommernis is.

Niet minder dan 61 procent van de beslissers in de groeibedrijven geeft aan moeite te hebben met het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel in een zeer concurrentiële arbeidsmarkt. Daarnaast hebben 35 procent van de ondervraagden personeelsleden laten doorgroeien in het bedrijf die daar eigenlijk niet de juiste competenties voor hebben. Ten slotte hebben de medewerkers van het eerste uur er moeite mee dat de bedrijfscultuur door de snelle groei verandert. Dat kan dan weer de aanleiding zijn dat die mensen het bedrijf verlaten (36 procent).  

Onderliggend probleem: financiering

“We voeren al een aantal jaren een dergelijk onderzoek uit om te polsen met welke problemen de groeibedrijven worstelen. Vorig jaar hebben we gefocust op de moeilijkheden om internationaal actief te worden. In het recentste onderzoek keken we naar de pijnpunten voor scale-ups. Daarbij blijken de personeelsproblemen wel het belangrijkste pijnpunt, maar die bedrijven hebben ook moeilijkheden op het vlak van risicomanagement, procesverbetering, IT-infrastructuur en financiering”, zegt Chun Kay Tang, Sales Lead Belgium van Mollie.

De onderliggende oorzaak van die problemen is vaak terug te brengen tot één thema: het gebrek aan financiële middelen. In het onderzoek antwoordden niet minder dan 34 procent van de deelnemers dat ze kampten met het probleem van onvoldoende financiële middelen. Financiering ophalen is ook moeilijker voor scale-ups dan voor startups. Het is dan nodig om de kosten te dekken vanuit de bedrijfsvoering zelf. Ze moeten met andere woorden zelfbedruipend worden.  

Dat tekort dwingt de scale-ups vaak tot suboptimale oplossingen die het probleem niet ten gronde oplossen.

Dat denkt ook Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Het bijhouden van de snelle groei van een bedrijf kan een uitdaging zijn, vooral als het gaat om het aantrekken van nieuw talent. Gekwalificeerd personeel is vaak lastig te vinden en vraagt ook om hogere loonkosten. Wat we vaak zien, is dat start-ups wel willen investeren in ervaren medewerkers maar niet altijd over de financiële middelen beschikken om dit ook daadwerkelijk te doen. Tegenlijkertijd zorgt het hebben van niet-ervaren personeel ervoor dat fouten er sneller insluipen, kansen sneller worden gemist en dat het management vaak zelf moet bijspringen in de dagelijkse operatie. Uiteindelijk kost dat ook weer geld. Daarom is het belangrijk om per functie goed te kijken naar de vaardigheden en ervaring die nodig zijn om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen, ook al vraagt dit om een investering. Het personeel is namelijk een cruciale factor in de kwaliteit van het product of de dienstverlening. Uiteindelijk verdient deze investering zichzelf dan ook meer dan terug.” 

Mollie vroeg de commentaar van een succesvol e-commercebedrijf dat die groeipijnen heeft overwonnen. Pit&Pit is een webshop die kruiden, noten en andere gezonde voedingswaren verkoopt en intussen maandelijks het bezoek krijgt van 400.000 bezoekers. In het begin werd de verkoop echter vooral door mond-aan-mondreclame gedreven. “Ons succes van nu hebben we verdiend door altijd kwaliteit voorop te plaatsen en door vast te houden aan onze waarden en missie. Dat is niet alleen belangrijk voor de klanten, maar ook voor de medewerkers,” zegt Sven Van Gucht, CEO van Pit&Pit.

Mollie Capital

In die economische context kan Mollie steeds meer een helpende hand uitsteken naar zijn klanten. Een tijdje geleden al begon het met het aanbieden van financiering aan zijn klanten op basis van hun omzet op het betaalplatform. Mollie kent op die manier perfect de financiële situatie van de klant. De terugbetaling verloopt via hetzelfde platform als een percentage van de dagelijkse omzet (Mollie Capital).  

Intussen werd die mogelijkheid nog een stuk uitgebreid omdat er rekening wordt gehouden met de totale maandelijkse omzet van het bedrijf, ook voor transacties via andere kanalen (Mollie Total Revenue). Daarbij krijgt Mollie zicht op alle bankrekeningen van het bedrijf via Open Banking. “Daarmee bieden we een financieringsmogelijkheid tot 250.000 euro aan die binnen de 24 uur kan worden toegekend. Veel sneller dus dan via de klassieke bankleningen. De aanvraag verloopt online waarbij Mollie rekening houdt met de maandelijkse inkomsten van het bedrijf om de terugbetalingstermijn te bepalen. Deze financiering is beschikbaar voor alle bedrijven die minstens drie maanden klant zijn bij Mollie. Belangrijk is dat het bedrijf ook volledig zelf beslist hoe het dat geld wil inzetten. Dus kan het dienen voor de aankoop van extra voorraad, maar net zo goed voor investeringen in de IT-architectuur of in goedbetaalde competente medewerkers”, zegt Chun Kay Tang.

Interesse in welke andere inzichten er uit Mollies onderzoek zijn gekomen en welke tips Pit&Pit heeft voor start- en scale-ups? Download dan Mollies Growth Generator.


Dit artikel is geschreven door een van onze partners en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businesse-commercefintechpartnerinfo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken