Trek breidt assortiment uit met e-bikes met achterwielmotor
Achterwielmotoren worden geprezen om het lichte gewicht en de natuurlijke rijbeleving die ze bieden. Een groot voordeel is dat het vermogen van de motor niet op de trapas wordt geleverd, waardoor het fietsen meer aanvoelt als op een reguliere fiets. Naast de rijervaring zien fietsen met een achterwielmotor er ook uit als gewone fietsen. De achterwielmotoren op Trek-fietsen zijn bijna niet te onderscheiden van naafversnellingen.
Niet alleen de motoren zijn compact, hetzelfde geldt voor de accu’s die Trek toepast in e-bikes met achterwielmotoren. De Verve+ 1 LT en FX+ 2 LT zijn allebei uitgerust met een 250Wh-accu die 1,8 kilogram weegt. Hoewel de capaciteit relatief klein is, kan je er dankzij de efficiëntie van de Hyena-achterwielmotoren toch een flink eind mee rijden. Heb je toch last van range-anxiety, dan kan je de e-bikes eenvoudig uitrusten met een range-extender van 250 Wh, voor een totaal van 500 Wh.
Intuïtieve bediening
Achterwielmotoren blijven niet achter als het gaat om slimme functies. Trek stelt je in staat om via de Hyena-app verschillende instellingen van de achterwielmotor aan te passen. Zo kun je zelf bepalen hoeveel ondersteuning de motor biedt in de verschillende ondersteuningsstanden. De app geeft je ook inzicht in eerder gereden ritten en de resterende acculading.
Het gebruik van de app is gelukkig niet verplicht. Informatie zoals het batterijpercentage en de gekozen ondersteuningsstand is namelijk ook af te lezen op de bedieningsunit op het frame of stuur (kan per model verschillen). Hiermee stel je tevens in met welke ondersteuningsstand je wilt rondrijden. Trek heeft nauw samengewerkt met de ontwikkelaar van het e-bikesysteem om de bediening zo intuïtief en minimalistisch mogelijk te maken – wederom om het gevoel te behouden dat je op een gewone fiets rijdt.
Als je toch meer informatie wilt zien, biedt de Hyena-app uitkomst. De app beschikt over uitgebreide (realtime) ritgegevens, zoals de huidige en gemiddelde snelheid, kilometerteller en actieradius. Welke informatie wordt weergegeven, kun je naar wens instellen. Trek heeft ook een eigen app, genaamd ‘Trek Central’. Hierin kan je vergelijkbare informatie uitlezen als in de Hyena-app en deze meteen delen met platformen als Strava en Komoot.
E-bikes met achterwielmotor
De meeste e-bikes zijn uitgerust met achterwielmotoren, maar Trek heeft sinds kort heel wat e-bikes met een achterwielmotor. We lichten er drie voor je uit, de Verve+ 1 LT, FX+ 2 LT en Dual Sport+ 2 LT.
Verve+ 1 LT
Met een gewicht van 18,9 kilogram is de Verve+ 1 LT de “zwaarste” e-bike van het trio, al is dat natuurlijk relatief. De Verve+ 2 Lowstep Gen 3 weegt bijvoorbeeld 25,4 kilogram. Dit gewicht is vergelijkbaar met dat van een luxe stadsfiets, maar de Verve+ 1 LT is daarnaast voorzien van een Hyena-motor en hetzelfde hoogwaardige ontwerp als de zwaardere (en veel duurdere) Verve+ 2.
Met een motorvermogen van 40 Nm is de Hyena-motor in de Verve+ 1 LT ideaal voor ritten binnen de stad. Dankzij de 8-speed-derailleur kan je echter ook gemakkelijk heuvels beklimmen. In de stad bieden de versnellingen het voordeel dat er altijd wel een verzet is dat past bij je rijstijl en omgeving.
De hydraulische schijfremmen van Tektro werken samen met de Bontrager H2 Comp-banden om je snel tot stilstand te brengen, zelfs bij natte weersomstandigheden.
De Verve+ 1 LT is verkrijgbaar in Galactic Grey, Viper Red en Baja Yellow, in drie maten (S, M en L) voor 2.299 euro.
FX+ 2 LT
De FX+ 2 LT oogt als een traditionele stadsfiets. Zonder de bedieningsmodule op het stuur zou je denken dat het een gewone fiets is. Dat is niet zo vreemd, want de Trek FX+ 2 LT is gebaseerd op Treks populaire FX 2-stadsfiets. Met een gewicht van 17,75 kilogram is hij wel iets zwaarder dan de reguliere FX, maar dit verschil is verwaarloosbaar.
De FX+ 2 LT heeft dezelfde uitrusting als de Verve+ 1 LT, inclusief het 40Nm-motorvermogen en de 8-speed-derailleurversnellungen. De hydraulische schijfremmen worden verzorgd door Shimano, en de banden komen opnieuw uit de Bontrager H2 Comp-serie, al zijn ze iets dunner dan die van de Verve. Een belangrijk verschil met de Verve is de sportievere zithouding dankzij het stuur van de FX.
De fiets is verkrijgbaar in de kleuren Satin Trek Black, Satin Mulsanne Blue en Viper Red, en komt in verschillende maten van S tot XL (155 tot 197 cm). De prijs voor de FX+ 2 LT is 2.299 euro.
Dual Sport+ 2 LT
Wie op zoek is naar de lichtste e-bike van dit trio, komt uit bij de Dual Sport+ 2 LT, die slechts 17,35 kilogram weegt. Deze fiets is duidelijk ontworpen voor sportievere ritten, met een MTB-uitstraling. De stevige Bontrager GR0 Comp-banden zijn geschikt voor off-road-avonturen en bieden extra comfort op ruig terrein. Hoewel de fiets geen verende voorvork heeft, is dat kenmerkend voor Treks niet-elektrische Dual Sport-serie.
De Dual Sport+ 2 LT is uitgerust met dezelfde combinatie van een Hyena-achterwielmotor (40 Nm), Shimano Acera-derailleur (8-speed) en Shimano-schijfremmen (RT65) als de twee andere besproken e-bikes.
Ondanks het sportieve karakter heeft de Dual Sport+ 2 LT ook verlichting: Herrmans vooraan en Spanninga achteraan. De verlichting is aangesloten op de accu, zodat je geen batterijen hoeft te vervangen. De koplamp van Herrmans biedt met 120 lumen voldoende zicht in donkere omstandigheden. Het is goed om te weten dat deze fiets wordt geleverd zonder spatborden, maar er zijn al montagepunten in het frame voorzien, zodat deze eenvoudig kunnen worden toegevoegd.
De Dual Sport+ 2 LT is verkrijgbaar in Hex Blue en Galactic Grey, en in maten van S tot XL (155 tot 197 cm), voor 2.199 euro.
Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.