E-bike motoren uitgelegd: dit zijn de verschillen

E-bike motoren uitgelegd
© TechPulse/Jeffrey van de Velde
E-bikes hebben verschillende type motoren voor trapondersteuning. Waar jij best op let van zodra je een e-bike gaat kopen? Wij zetten de verschillen voor je op een rij.

Doorheen de jaren zijn elektrische fietsen flink geëvolueerd. Ze zien er niet alleen spectaculair uit, ook de hardware is doorgaand verbeterd. Dat leidt naast een natuurlijkere fietservaring ook tot de komst van krachtigere motoren. Juist op dat vlak ontstaat vaak verwarring bij consumenten: een e-bike motor biedt immers al jaren dezelfde 250 watt vermogen, toch? Klopt: maar de discrepantie is te vinden bij de efficiëntie waarmee motoren hun werk doen.

Die efficiëntie is mede afhankelijk van het type motor. Als we het over ‘type’ hebben, hebben we het steeds over waar de motor zich op de e-bike bevindt. Er zijn daarbij slechts drie smaken: achter, voor en midden. Alles over de verschillende type motoren, het vermogen en de plus- en minpunten lees je in dit artikel.

Uitgelicht artikel Beste e-bikes De beste elektrische fietsen in 2023

Verschillende type motoren

Om maar met de verschillende type motoren te beginnen. Zoals aangegeven hebben fabrikanten de keus uit drie varianten: achter-, midden- en voor-motoren. Die bevinden zich dan ook respectievelijk achterop, middenin en voorop de elektrische fiets. Dat is echter slechts een miniem detail: elk type motor heeft namelijk zijn eigen kenmerken en plus- en minpunten.

Achterwielmotor

Achtermotoren, ook wel achterwielmotor, vind je vaker op goedkopere fietsen. Toch kan het zo zijn dat merken ook duurdere fietsen een achterwielmotor meegeven. Kijk bijvoorbeeld naar de Cowboy en VanMoof-fietsen, die steeds achterwielmotoren meekrijgen. Wat deze motoren vooral kenmerkt is dat ze relatief licht en weinig opvallend zijn. Fabrikanten van e-bikes plaatsen deze motor namelijk waar je normaliter de versnellingsnaaf vindt.

Achterwielmotoren laten zich ook kenmerken door hun natuurlijke trapbeleving. Tijdens het trappen voelt het namelijk alsof je ‘een duwtje in de rug’ krijgt, zonder naar voren te worden getrokken. Ook zijn achterwielmotoren behoorlijk stil: zo stil dat je niet doorhebt op een e-bike te fietsen.

  • Voordelen: lichtgewicht, natuurlijke trap-/fietsbeleving en ontzettend stil;
  • Nadelen: vaak ten koste van versnellingen (of met derailleur die meer onderhoud vergt) en lager rendement op de range van je accu.

Middenmotor

Dan zijn er de middenmotoren. Vaak zijn dit ook meteen de meest krachtige motoren die je op e-bikes kunt krijgen. Daarnaast is de fietservaring met de middenmotor het meest natuurlijk van alle type e-bike-motoren; de ondersteuning is namelijk direct gekoppeld aan de trapas, die jij beweegt. Ook merken we op dat middenmotoren vaak met een krachtsensor komen, waardoor ze zich vele malen beter kunnen aanpassen op je ‘behoefte’ naar ondersteuning dan andere motoren in deze lijst.

Cortina E-Lett
Aan de Cortina E-Lett valt bijna niet te zien dat hij een achterwielmotor heeft – © Cortina

Met middenmotoren ben je vaak wel gebonden aan hogere prijsklassen. Ook merken we op dat de gemiddelde middenmotor relatief veel geluid maakt. Wil je ongezien elektrisch fietsen? Ook dat is er niet bij met een middenmotor: de plaatsing maakt je fiets meteen herkenbaar als e-bike.

  • Voordelen: veel vermogen, meest natuurlijke fietservaring, directe reactie op vraag naar ondersteuning;
  • Nadelen: gebonden aan hogere prijsklassen, produceert (relatief gezien) veel geluid.

Voorwielmotor

Een motor die met uitsterven bedreigd wordt is de voorwielmotor. Een motor die je, zoals velen ze beschrijven, als fietser werkelijk meesleurt. Fans van de voorwielmotor stellen dat hij vooral handig is voor het optrekken bij het stoplicht, waar de motor ontzettend veel kracht biedt. Ook is hij stiller dan de eerdergenoemde motoren en relatief goedkoop in aanschaf.

Dat lagere prijskaartje komt ook met nadelen. Met een voorwielmotor is de kans namelijk groter dat je wegglijdt in bochten. Er leunt simpelweg te weinig gewicht op het voorwiel, waardoor dit ineens een eigen leven kan gaan leiden. Ook is de motor relatief zwaar en past de motor zich niet snel aan op het gewenste ondersteuningsvermogen door het ontbreken van een krachtsensor.

  • Voordelen: ontzettend veel kracht bij het optrekken, ontzettend stil en zeer betaalbaar;
  • Nadelen: gevaar bij glad wegdek, zwaar stuur, fietst niet bepaald natuurlijk.

Motorvermogen versus koppel (Nm)

Goed, er zijn dus drie verschillende type motoren met elk eigen kenmerken. Toch zijn ze voor een groot deel gelijk aan elkaar. Ze bieden namelijk elk een maximaal vermogen van 250 watt, het e-bike maximum in België en Nederland. Het is fabrikanten niet toegestaan elektrische fietsen te verkopen met motoren die meer dan 250 watt vermogen bieden. Althans, niet als reguliere e-bike. Eens over de limiet wordt gegaan spreken we namelijk over speedpedelecs of S-pedelecs. Om het overzicht te behouden, blijven we vandaag hangen bij reguliere e-bikes met een vermogen tot 250 watt.

Je zou dus zeggen dat elke motor net zo krachtig is. In de praktijk is daar wel wat op aan te merken: niet het vermogen (W) maar koppelvermogen (Nm) vertelt je hoeveel kracht een fiets werkelijk kan bieden. Het Nm-getal bepaalt hoeveel kracht een fiets maximaal kan bieden bij het optrekken of bij het beklimmen van een steile berg of heuvel. Let wel: het maximale koppelvermogen is vaak enkel in de hoogste stand (bijvoorbeeld ‘Turbo’) toegankelijk. In andere modi wordt dit steeds iets beperkt.

Hoeveel koppel biedt een e-bike?

Hoeveel koppel een elektrische fiets biedt, hangt ook af van zijn doel. Hieronder zetten we op een rij hoeveel Nm (newtonmeter) normaliter gewenst is voor bepaalde omstandigheden of gebruiksdoelen.

  • Stadsverkeer (binnen bebouwde kom, vlak landschap): 35 tot 50 Nm
  • Woon-werkverkeer (gemixt vlak en heuvelachtig landschap): 50 tot 75 Nm
  • Woon-werkverkeer/recreatief (gemixt vlak, heuvelachtig en berglandschap): 75 tot 90 Nm

Hoeveel koppel een e-bike biedt hangt dus af van zijn gebruiksdoel. Goed om te weten ook is dat achterwielmotoren vaak blijven steken op 50 Nm. Middenmotoren daarentegen lopen, door hun efficiëntere werking op de trapas, op tot een maximumkoppel van 90 Nm.

Onderhoud van e-bike-motoren

E-bikes hebben onderhoud nodig, net als elke andere niet-elektrische fiets. Wel komen elektrische fietsen met een extra (elektrisch…) systeem dat onderhoud vereist. We raden aan het onderhoud van je motor, zodra dit nodig is, uit te besteden aan gespecialiseerde fietsenmakers. Ga dus zeker nooit zelf aan de slag in het elektrisch systeem.

Uitgelicht artikel VanMoof e-bike Vijf tips om je e-bike zomerklaar te maken

Overigens zal je niet zo snel hoeven denken aan onderhoud voor de motor. Er zijn namelijk relatief weinig slijtagegevoelige onderdelen in zo’n motor. Gemiddeld gezien is een motor zo’n vijf tot tien jaar onderhoudsvrij. De exacte duur hangt af van het aantal kilometers dat je aflegt en welk model jouw e-bike mee werd uitgerust. Bosch biedt alvast 10 jaar ondersteuning voor middenmotoren.

Motoren die onderhoud behoeven herken je vaak aan ongewone geluiden of maximaal koppel dat lager ligt dan gewend. Zodra je dit opmerkt, stap je best zo snel mogelijk naar de fietsenmaker om vervolgschade te voorkomen.

Motoren van Bafang, Bosch en Shimano

We krijgen ook regelmatig de vraag welke e-bike motor wij zouden aanraden. Eigenlijk is daar geen goed of fout antwoord op. Iedere motorfabrikant heeft een eigen aanbod met persoonlijke voor- en nadelen. Wij zijn gecharmeerd van Bosch-motoren door hun vloeiende werking en meer technische snufjes. Die snufjes zijn dan weer niet goedkoop. Een motor van Bafang of Shimano zou eenzelfde ervaring kunnen bieden aan een lager prijskaartje. Misschien lever je dan wel in op ‘smarts’, zoals het verbinden van je smartphone aan het e-bike systeem. De vraag is dan nog wel: heb je dat ook nodig?

Trek Allant+ 6 Kiox 300
Bosch biedt veel slimme e-bike-systemen – © TechPulse/Jeffrey van de Velde

Ons devies: ga op stap met verschillende e-bikes van verschillende merken, en ontdek zelf waar je voorkeur ligt. Weeg wel mee dat elke fabrikant de motor licht anders kan afstellen op basis van zijn eigen frame- en wielverhouding. Maak dus altijd een proefrit alvorens een e-bike aan te schaffen – zeker bij duurdere modellen, waar je meer te kiezen hebt, is dat een must.

Vooraleer je een elektrische fiets kiest, stel je dan eerste de volgende vragen om te bepalen wat jij van een e-bike (motor) verlangt:

  • Welke ritten ga je fietsen met de e-bike, en door welk type landschap fiets je dan? Bergen en heuvels: kies dan een motor in de hoogste vermogensklasse;
  • Hoeveel kracht wil je zelf moeten zetten bij bergen, heuvels en tegen wind in? Weinig: kies dan een motor relatief veel vermogen (Nm);
  • Wat verwacht je qua smarts van je e-bike-systeem? Veel: verklein je zoekgebied tot slimme, verbonden e-bikes.

Lees meer over elektrische fietsen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van het moment

De beste elektronica-acties van het moment

Bekijken bij bol.com

Business