Tips

Vijf tips om je e-bike zomerklaar te maken

VanMoof e-bike
© Unsplash
Vogels fluiten, de zon is weer buiten. Kortom: het ideale moment om weer met de e-bike op stap te gaan. Wij leggen uit hoe jij je e-bike zomerklaar maakt.

Heeft je fiets de gehele winter in de opslag gestaan? Het is dan zeker aan te raden om de e-bike dan eerst wat liefde (lees: onderhoud) te geven alvorens op stap te gaan. Zo weet je zeker dat je tijdens ritten met de fiets niet voor verrassingen komt te staan. Veel van zulke taken kun je zelf uitvoeren. Geen zorgen, de garantie van je e-bike wordt hierdoor niet aangetast.

1. Leg de accu aan de lader

Het ligt allicht voor de hand, maar het eerste dat je wil doen is de accu volledig opladen. Niet om na het opladen direct op stap te gaan. Na het opladen houd je de accu best eerst een paar dagen goed in de gaten; specifiek op het verliezen van accusap terwijl de e-bike niet werd gebruikt. Gaat het om enkele procenten dan zijn de accucellen in goede conditie en kan je met gerust hart op stap.

Als het om grotere verschillen – enkele tientallen procenten – gaat, is het aan te raden om contact op te nemen met de fabrikant van de fiets. Een bezoek aan de lokale dealer is ook altijd mogelijk. Zij kunnen de batterij wellicht verder technisch (laten) inspecteren of vervolgstappen aanduiden. Soms kan het helpen om de accu langer, tot enkele dagen, aan de lader te laten liggen om de batterij weer tot leven te wekken. Dat hangt echter af van het exacte probleem dat speelt.

Pas op: de chemicaliën in batterijen zijn brandgevaarlijk en overcharging kan ervoor zorgen dat ze in brand vliegen. Houd batterijen daarom te allen tijde in de gaten als ze worden opgeladen.

2. Controleer je banden

Met een e-bike schiet je nu eenmaal sneller over de baan dan met reguliere fietsen. Goed schoeisel is daarom geen overbodige luxe. Om dit te controleren moet de band eerst worden opgepompt. De band heeft in zijn ribben altijd een opdruk van de minimale en maximale bandenspanning. Voor het comfort is aan te raden de bandenspanning exact tussen die twee cijfers uit te laten vallen. Zodra je de spanning hebt aangepast controleer je de banden op de volgende defecten:

  • Droogtescheurtjes in de ribben (zijwanden) van de band;
  • Droogtescheurtjes in het gehele loopvlak van de band;
  • Zichtbaarheid van de koordlaag aan de binnenzijde van de band;
  • Het profiel van de band. Hier zijn geen specifieke regels voor, maar als er geen profiel (of vrij weinig) meer op de band zit, is dit reden om ze te vervangen.

Als er droogtescheurtjes zichtbaar zijn of de koordlaag in de band zichtbaar is, is het af te raden om nog met de fiets op stap te gaan. Datzelfde geldt voor banden waar (bijna) geen profiel meer opzit. Oude banden verhogen de kans op ongelukken doordat de grip afneemt en de kans op een lekke band toeneemt. Met snelheden van 25km/u kan dat in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld met een klapband, ernstig aflopen.

3. Onderhoud de ketting of riem

Wat ook niet vergeten mag worden is de ketting of tandriem. Voor de riem geldt dan wel dat ze vrij weinig onderhoud behoeven (onderhoudsarm): er is wel enige vorm van onderhoud nodig. Hierdoor verleng je de levensduur van de ketting of tandriem. Zand dat tussen de tanden steekt zorgt namelijk voor overmatige slijtage. Zonder dat zand en ander vuil ertussen, fietst de e-bike meestal ook nog wat soepeler.

Onderhoud metalen ketting

Metalen kettingen en tandwielen vereisten regelmatig onderhoud. Om de fiets zomerklaar te krijgen vervang je best het smeersel op de ketting en tussen de tandwielen. Vooraleer nieuw smeersel op de metalen delen wordt aangebracht, spuit je deze eerst schoon. Dit kan met een hogedrukspuit of met een tuinslang. Ga daarna nog met een borstel aan de slag om het kleinere vuil weg te halen. We raden aan om hiervoor ook een ontvettend sopje te gebruiken.

Laat de ketting nadien eerst goed drogen. Even droogmaken met een doek volstaat dus niet. Om de ketting te smeren is vervolgens specifieke kettingolie nodig. Zulk smeermiddel hecht vaak beter aan het metalen oppervlak en spoelt ook niet zomaar van de ketting als je vaak door de regen fietst. Wij raden aan om zulke olie bij de plaatselijke fietsendealer te halen of online wat olie op te zoeken.

Onderhoud tandriem

Tandriemen vereisten geen olie. In tegendeel zelfs: oliën kunnen leiden tot snellere slijtage van het materiaal. Voor een tandriem is het eigenlijk enkel vereist om deze goed met water te spoelen. Een sopje is daarbij niet nodig, er zit namelijk geen vet op de riem. Als er nog vuil achterblijft kun je dat gerust met een doek weghalen.

4. Laat de remmen afstellen

Voor sommige taken raden wij het af om zelf aan de slag te gaan. Eén van die taken is de afstelling van de remmen (en mogelijk ook de versnellingen). E-bikes gebruiken vaak hydraulische olie voor de remmen en aan die systemen zou je als eindgebruiker niet moeten willen knutselen. Enerzijds om de rotzooi die het geeft en anderzijds om de gevaren als de remmen nadien niet goed werken. Je wil de fiets wel op tijd kunnen stoppen als daar noodt toe is. Een fout zo klein als het niet strak aandraaien van een slang kan er al toe leiden dat de remmen disfunctioneren.

Laat een fietsenmaker gespecialiseerd in e-bikes (liefst een dealer van het merk e-bike dat je bezit) daarom de volgende delen nakijken:

  • Afstellen van de remhendels. Mocht je ze te ver moeten inknijpen, dan moet dat worden afgesteld;
  • Dikte van de remklauwen. Net als op een auto of motor bevatten elektrische fietsen zgn. remklauwen. Op den duur slijten die delen en zijn ze aan vervanging toe;
  • Dikte van de remschijf. Ook de remschijven slijten en zijn na verloop van tijd toe aan vervanging. E-bike-specialisten kunnen de dikte van de schijven opmeten en bepalen of ze aan vervanging toe zijn.

5. Update de software

De laatste stap vooraleer je zorgeloos de weg op kan is het updaten van de software van de e-bike. Of jouw e-bike een update vereist hangt af van meerdere factoren:

  • Modeljaar van de e-bike. Zelfs als je e-bike in het verleden updates kreeg, betekent dit niet dat dit ook nu het geval is;
  • Type e-bike-systeem. Lang niet alle e-bikes zijn ‘slim’ of ‘verbonden’. Zit er geen app bij de e-bike? Grote kans dat jij dan geen update(s) kan installeren;

Zowel Bosch als Shimano hebben apps voor (een deel van) hun e-bike-systemen. Controleer in de handleiding van jouw elektrische fiets of er zo’n app beschikbaar is. Koppel deze vervolgens aan de fiets en controleer op mogelijk te installeren updates.

Vooraleer je begint met de installatie raden we wel aan de accu volledig op te laden. Zo voorkom je dat de update mislukt omdat de batterij leeg is. Sommige systemen blijven daarna gewoon werken, maar soms kan zo’n plotselinge onderbreking van de update ernstige gevolgen hebben. Voel je je niet vertrouwd met het updateproces? Leg het dan voor aan jouw fietsenmaker en vraag of zij de update willen installeren.

Uitgelicht artikel Gazelle Ultimate C380 HMB header Gazelle Ultimate C380 HMB review: dé perfecte luxe-e-bike?

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business